Nijmegen. Ik had zelfs het plan opgevat die werken eens te gaan bekijken in de archieven in Ottawa. De vriend besloot zijn verhaal met de mededeling dat hij dat overzeese avontuur had overleefd en dat ze elkaar vele jaren later hier in Wolfville hadden teruggevonden. Bij het afscheid vroeg ik hem Alex de groeten te doen van een bewonderaar uit Holland. Alles klopte eigenlijk en ik zal de waarheid nooit achterhalen. Had ik met Alex Colville zelf zitten praten? Halverwege het grasveld keek de pseudo-Colville nog even naar mij om en ik zwaaide naar hem op de manier van het meisje op Stop for cows. Was hij het werkelijk geweest, dan had hij het gebaar ongetwijfeld her kend. Ter plekke nam ik me voor om na mijn reis Stop for cows, het originele schilderij uit 1967, nog eens te gaan zien. Het bevindt zich immers in de collectie van Museum Boijmans Van Beu- ningen waar ik het voor het eerst zag in 1974 op de tentoon stelling van hyperrealisten getiteld Kijken naar de werkelijkheid. A.C. Fine Arts Inc.; ansicht uitgave Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2013 | | pagina 70