Albert liet zich het vijfgangen diner goed smaken. Hij zat tussen Marthe en Bart, en natuurlijk hadden zij weer talloze verhalen, vooral tegen elkaar, maar daar wist hij na al die jaren wel mee om te gaan. Hij wachtte rustig zijn momenten af. Want natuurlijk kon hij niet openlijk vragen wat er gevierd werd, daarvoor was er te veel tijd verstreken, en laten blijken dat hij er geen flauw idee van had zou heel erg dom staan. Dan zouden ze hem zeker naar een tehuis voor dementerenden brengen. Dus probeerde hij er achter te komen door dingen te zeggen waardoor anderen over de feestoorzaak zouden uit weiden. Maar vooralsnog lukte dat niet. Iedereen lachte, gaf hem weer schouderklopjes en begon dan over iets wat hem niet verder hielp; zijn geweldige gezin, de prachtige muziek, zijn gewaardeerde buurtwerk. Toen Bart naar de WC was en Marthe op de dansvloer met de buurman een stijve wals danste, liet Albert zijn kleinzoon Appie zijn eigen naam googlen, maar in tegenstelling tot Astrid Aalpoel, Gertjan Aalpoel, Hendrik Aalpoel, Jeannet en Johanna Aalpoel kwam hij helemaal niet voor. Hij had niets gedaan dat zo breed gevierd zou hoeven worden. De totale kennis van de wereld, bereikbaar met elk telefoontje, gaf het duidelijk aan: er was helemaal niets te vieren! gepaard gaan met lust en opwinding." Via de onweerstaanbare 'lust' ("het verlangen om een behoefte te bevredigen") en de 'behoefte' ("bewustzijn van een ontbering en begeren wat ont breekt. De mens heeft een oneindig aantal behoeften") kom ik bij de kern van de zaak: "De Mens of (wetenschappelijke naamf Homo sapiens (Latijn: verstandige of wijze mensis een tweevoetige primatensoort uit de familie Hominidae. Onderzoek naar DNA wijst erop dat de moderne mens ongeveer 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan is als soort. De mens heeft zeer goed ontwikkelde hersenen, waarmee hij in staat is tot abstract nadenken, taal, intro spectie. probleemoplossing en emotie." Het antwoord op de vraag mens is wellicht het antwoord op alles, maar in dit geval is alles veel te veel en kunnen we ons beperken tot de kennis dat een jubileum de herdenking van een gebeurtenis is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2012 | | pagina 9