Albert liet zich het vijfgangen diner goed smaken. Hij zat
tussen Marthe en Bart, en natuurlijk hadden zij weer talloze
verhalen, vooral tegen elkaar, maar daar wist hij na al die jaren
wel mee om te gaan. Hij wachtte rustig zijn momenten af.
Want natuurlijk kon hij niet openlijk vragen wat er gevierd
werd, daarvoor was er te veel tijd verstreken, en laten blijken
dat hij er geen flauw idee van had zou heel erg dom staan. Dan
zouden ze hem zeker naar een tehuis voor dementerenden
brengen. Dus probeerde hij er achter te komen door dingen te
zeggen waardoor anderen over de feestoorzaak zouden uit
weiden. Maar vooralsnog lukte dat niet. Iedereen lachte, gaf
hem weer schouderklopjes en begon dan over iets wat hem niet
verder hielp; zijn geweldige gezin, de prachtige muziek, zijn
gewaardeerde buurtwerk.
Toen Bart naar de WC was en Marthe op de dansvloer met
de buurman een stijve wals danste, liet Albert zijn kleinzoon
Appie zijn eigen naam googlen, maar in tegenstelling tot Astrid
Aalpoel, Gertjan Aalpoel, Hendrik Aalpoel, Jeannet en Johanna
Aalpoel kwam hij helemaal niet voor. Hij had niets gedaan dat
zo breed gevierd zou hoeven worden. De totale kennis van de
wereld, bereikbaar met elk telefoontje, gaf het duidelijk aan: er
was helemaal niets te vieren!
gepaard gaan met lust en opwinding." Via de onweerstaanbare
'lust' ("het verlangen om een behoefte te bevredigen") en de
'behoefte' ("bewustzijn van een ontbering en begeren wat ont
breekt. De mens heeft een oneindig aantal behoeften") kom ik bij
de kern van de zaak: "De Mens of (wetenschappelijke naamf
Homo sapiens (Latijn: verstandige of wijze mensis een tweevoetige
primatensoort uit de familie Hominidae. Onderzoek naar DNA
wijst erop dat de moderne mens ongeveer 200.000 jaar geleden in
Afrika ontstaan is als soort. De mens heeft zeer goed ontwikkelde
hersenen, waarmee hij in staat is tot abstract nadenken, taal, intro
spectie. probleemoplossing en emotie."
Het antwoord op de vraag mens is wellicht het antwoord op alles,
maar in dit geval is alles veel te veel en kunnen we ons beperken
tot de kennis dat een jubileum de herdenking van een gebeurtenis
is.