Waar pijn en muziek samenvallen, kan zelfs een soort verruk king ontstaan, meent de - volgens tijdgenoten - weerbarstige, decadente en perverse gluiperd Georgi Ivanov in zijn manifest Het uiteenvallen van het atoom: 'Pijn is als verrukking, een stuip van geluk.' Pathos? Cynisme? Mogelijk... Susan Sontag maakte echter in haar essay Kijken naar de pijn van anderen op een on gemakkelijke manier duidelijk hoe wellustig mensen kijken naar afbeeldingen van de pijn van anderen. Deze doet bijna niet onder voor de gretigheid waarmee mensen afbeeldingen van naakten bezien. Zonder huivering kijken naar pijnlijke beelden schenkt voldoening, aldus Sontag: 'De huivering zelf schenkt genot.' Uiteindelijk is pijn een allereenzaamste ervaring, zoals Gerrit Kouwenaar het treffend - en niet zonder bitterdroge humor - verwoordt in de bundel Helder maar grijzer: Stomme kunstjes Pijn heeft niet alleen metaforen nodig, pijn is zelf een meta foor. Door iets 'pijnlijk' te noemen kwalificeert men een erva ring. Hoe om te gaan met pijn, met lijden? Is het te bestrijden met de 'zwerfkatterigheid' van Judith Herzberg? Of is een ratio neler aanpak van nut? Jaren geleden sloop Meneer Cogito in mijn leven, met in zijn kielzog diens schepper, de Poolse dichter Zbigniew Herbert. Zij zingt in zich zelf van de pijn van vannacht zo waaiend verwoestend dat zij zich moest krimpen tot iets van niks, tot pluisje drijvend op die wind. Het woei niet weg het woei niet mee is niet verpletterd maar bestaat nog steeds ook nu de pijnwind ligt. je pijn is je laatste huis zeg je, ja want alles wat je bezit is gehuurd

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2011 | | pagina 62