nog verder voeren en helemaal aan het zelf ontsnappen. Net als een door ziekten gesloopt lichaam is een onttakelde identiteit alleen nog maar een last. Je snakt naar de verdoving ervan. Eén van de boeken van de Amerikaanse psycholoog Roy F. Baumeister, Escaping the Self: AlcoholismSpirituality, Masochism, and Other Flights from the Burden of Selfhood (1991) bevat het hoofdstuk 'The Burden of Self': 'People seek to escape from the self for three main reasons: to avoid thinking bad thoughts about oneself, usually in the wake of some calamity; to find temporary relief from the stressful burden of maintaining an inflated image of self; or to seek transcendence in the very act of shedding the self. These escapes appeal to different types of people in different circumstances. We will find many shared features among them, but the different bases of the escapes also produce differences in the patterns of escape that people actually use.' Wat voor individuen geldt, geldt natuurlijk ook voor (etnische) groepen. In onze eigen, door het fata morgana van het doctri naire multiculturalisme geplaagde samenleving betreft dit zowel de ontheemde nieuwkomers als de al even ontheemde autochtonen - de 'inheemsen' van de oude wijken in onze steden. Een opvallend aspect bij Baumeister is, dat hij op montere wijze het door ons sinds de subcultuur van de jaren zestig zo gekoesterde motivatieonderscheid lijkt te negeren bij het nemen van geestvernauwende respectievelijk geestverruimende middelen (alcohol, opiaten e.d. versus hallucinogene drugs). Bij hem gaat het puur en alleen om ontsnapping - onder meer aan het opgeblazen zelf, in plaats van om het 'opblazen' en dus expanderen van het zelf. Ik weet niet of Baumeister daarmee een nieuwe koers in academia insloeg. De inheems-Amerikaanse sjamanistische culturen zijn immers vanouds bekend om hun ontwikkelde kennis en gebruik van 'psychedelische' i.e. geest verruimende reizen met behulp van plantaardige hallucino gene middelen zoals peyote en ayahua(s)ca. Deze praktijken floreerden tijdens de hoogtijdagen van deze culturen, terwijl gedestilleerde alcohol, geïntroduceerd door de Europeanen, juist één van de belangrijkste slopershamers van de Indiaanse samenlevingen werd. Sinds de leugenachtige boeken van

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2010 | | pagina 94