Het is een ongelooflijke catalogus van passé nepcultussen en non
sens filosofieën. De Maharashi, macrobiotica, de kracht van pot
en acid, van bloemen en liefde, UFOs, politiek protest... Kunnen
die allemaal zo snel zijn verdwenenKan de lezer er destijds zo
volledig in geloofd hebben? Als we Some of IT mogen ge
loven, schijnt de waarheid elke veertien dagen een nieuwe beteke
nis te krijgen.
Walters over de revolutionaire eentonigheid
Mike Walters trekt van leer tegen de door Michael Horowitz
samengestelde Children of Albion: Poetry of the Underground in
Britain, een eerder dat jaar bij Penguin verschenen bundel met
werk van 63 nieuwe dichters, die inmiddels als de klassieke
'hippie'-bundel van Britse dichtkunst wordt gezien.
Walters is de enige 'literaire' recensent in dit nummer van New
Worlds, of in ieder geval de enige zonder een prominente
sf-achtergrond. Ballard had sf op dit moment nog niet afge
zworen. Sladek heeft nooit grote verkoopcijfers gehaald, maar
is de schrijver van een aantal fraaie satirische sf-romans, waar
van ik Roderick wil noemen. Charles Platt ken ik voornamelijk
als sf-criticus: in de tachtiger jaren zou hij prominent aanwezig
zijn als uitgever van The Patchin Review en interviewer van sf-
schrijvers.
De stijl van Walters' bespreking verschilt dan ook merkbaar
van de andere bijdragen; maar al vanaf de eerste zin zien we de
zelfde onderstromen terug die andere recensenten in deze New
Worlds uiten: 'De mode vraagt om drastisch vereenvoudigde
opvattingen.'
Walters wraakt met name de beweringen van Horowitz over de
diversiteit van de teksten en de revolutionaire oriëntatie van
deze nieuwe dichters. Hij doet dat meer met retoriek dan met
voorbeelden, maar zijn slotkastijding heeft een blijvende kracht:
Deze gedichten reageren op het leven op een volledig eenzijdige
manier, even conformistisch als de cultuur die door Mr Horowitz
wordt gekleineerd. Een dichtkunst die het vluchten tot zijn orga
niserend principe heeft verheven, en die verzuimt om verantwoor
delijk te reageren op de omgeving waardoor ze is voortgebracht, is
ongepast.