caal verschillend. Moorcock veranderde het tijdschrift in een boegbeeld van de new wave - de redacteuren van het blad zelf spraken overigens liever van speculatieve fictie. Schrijvers als Thomas M. Disch, John Sladek, Pamela Zoline, Roger Zelazny, James Sallis, Brian Aldiss, D.M. Thomas en J.G. Ballard kregen een forum in de bladzijden van het inmiddels op groot formaat verschijnende tijdschrift; het blad publiceerde niet alleen sciencefictiongenreschrijvers maar ook literaire cultschrijvers en dichters als Christopher Logue, George MacBeth and Ron Padgett. Tegen 1967 experimenteerde New Worlds met een revo lutionair enthousiasme; het blad had literair elan en respec tabiliteit verworven. In links-intellectuele kringen tenminste: toen het tijdschrift begin 1968 Norman Spinrads Bug Jack Barron publiceerde, een roman die de manipulatie van het grote publiek door de media aan de kaak stelt, besloten de twee nationale distributeurs W.H. Smith en Menzies het blad niet langer te verspreiden. Vanuit de rechtervleugel van het parle ment kwamen vragen waarom de Arts Council zulke rotzooi subsidieerde; met het verlies van de beschermende imago van 'triviale lectuur' kreeg New Worlds serieuze commerciële klappen. Eind 1969 had Moorcock inmiddels de redactie in handen ge geven van Graham Hall en Graham Charnock, had het tijd schrift een kleinere oplage maar nog dezelfde rebelse atmosfeer en literaire reputatie, en werd het gedragen door een gemeen schap van schrijvers die het blad redigeerden en produceerden. Graham Charnock beschrijft dit in een later interview als 'alle hens aan de pompen'. De op mijn favoriete kaft aangeprezen Moorcock, Sladek, Piatt en M. John Harrison behoren allen tot die groep. En maakt dit nummer van New Worlds ook de beloften waar? Reken maar! Ballard over Hitier J.G. Ballard bespreekt Mein Kampf. Hij begint met een obser vatie hoe Hitiers tijdgenoten uit de twintiger jaren (toen Hitier Mein Kampf schreef) veertig jaar later al door de tijd achter haalde figuren lijken te zijn, die qua kleding en gedrag beter aansluiten bij het tijdperk van de paardenkoets dan bij de moderne gemeenschappen over wie ze regeerden, terwijl Hitier

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2010 | | pagina 71