ik de levensgeschiedenis toegestuurd van individuele ganzen.
Hoewel de brieven naast de ringgegevens nooit meer bevatten
dan freundlichen Grüssen, denk ik toch met melancholie terug
aan de grijze enveloppen uit de DDR. De correspondentie met
Litzbarski leidde tot andere internationale contacten en vormt
eigenlijk de basis voor mijn latere mailartactiviteiten.
En dan... de val van de Muur. De Muur in Berlijn viel en
dat was vrijwel gelijktijdig het einde van mijn contact met
Litzbarski. Volledig van het toneel verdwenen. Nooit meer iets
van vernomen. Zo'n tien jaar na mijn eerste contacten met
de DDR, ontving ik als kersverse mailarter post uit de DDR van
onder anderen Guillermo Deisier. De post was eenvoudig te
herkennen. Grijs. Grijs of zeer flets geel of groen. Fletse kleuren
hadden ook de enveloppen van Berliner Josep W. Huber. Grijs
en geparfumeerd, d.w.z. ze stonken intens naar zware shag.
Joseph was een stevige roker en ook gerenommeerd innemer.
Voorafgaand aan het bezoek dat Joseph en zijn collega en
vriend Kees Francke1 zouden brengen, had Kees me erop ge
attendeerd dat het verstandig was een biervoorraad in huis te
halen. Het bleek een volledig overbodig advies. Joseph dronk
een gezellig biertje en dat was dat.
Hij exposeerde in 1997, dus jaren na de val van de muur, in
galerie Galerij te Zierikzee. Tijdens de tentoonstelling zou hij
door Kees worden geïnterviewd en Ko de Jonge kwam voor die
gelegenheid naar de eerste school in Nederland waarin een
galerie was gevestigd. Ik ben Ko nog steeds dankbaar voor zijn
komst. De om het hardst rokende mailarters Joseph en Kees
zaten op het toneel met voor zich ongeveer honderd boven
bouw-leerlingen en waren na enkele vragen van Kees, gevolgd
door summiere antwoorden van Joseph, na tien minuten uit
gepraat. De leerlingen moesten dan maar vragen stellen. "Of
Joseph nu en in de voormalige DDR kon leven van de kunst?"
"Ja," klonk het antwoord van Joseph. Ko en ik redden het inter
view met een geïmproviseerde uiteenzetting over mailart, mail-
art nu en mailart van voor de Val van de Muur en de invloed
van internet op mailart. 's Avonds tijdens de maaltijd gaf
Joseph te kennen dat hij genoten had van het interview. Het
navrante hiervan is dat de man sappige verhalen kon vertellen