van de vierde wand', zoals het in de theaterwetenschap heet als rolfiguren vanaf het podium tegen het publiek gaan praten, is het feit dat een bijfiguur als Martin Underwood (inderdaad een man met een schrijfmachine) in 1898 schermt met Freuds in 1913 verschenen Totem und Tabu, waarvan het publicatiejaar op de titelpagina de hoofdpersoon in verwarring brengt. Waar in het 'origineel' van Joseph Conrad Kurtz min of meer ten onder gaat aan het besef van zijn morele bankroet en van de aard van de natuur ('the horror!'), is Cagliostro in Orie's raadselachtige pastiche de verpersoonlijking zelf geworden van het hart van de duisternis - de belichaming van de primaire levenskracht van wormen en kakkerlakken, die in ons zo'n afschuw wekken omdat zij het 'kwaad' vertegenwoordigen, namelijk de blote, bijna bewusteloze, alles verscheurende levens wil; de onkenbare, eeuwige natuur met zijn bespotting van onze fijngevoeligheden, onze pretentie van moraal en morele evolutie. 'Een kakkerlak leeft nog dagen voort nadat zijn kop geamputeerd is,' zegt Cagliostro in 'De wet van het scheermes'. 'Een worm kun je met een scheermes in twee stukken snijden, maar je zult de worm niet doden.' Is Cagliostro duivel, Uebermensch of een heidense god? 'Ik ben geen god. Ik ben nog lager dan een worm in de modder onder je voeten.' De subtiel, of juist met galmende gong uitgedragen wreedheid en genadeloosheid van 'de wereld' in Een masker met een tong, ook tot uiting komend in vele Tarantino-achtige scènes van plastisch, bruut geweld, is goed te rijmen met Orie's fascinatie voor Japan, met zijn cultuurhistorische signatuur van genade loosheid (ook tegenover zichzelf) en zijn in ideologisch opzicht nihilistische religies van sjinto en zen-boeddhisme. 'Hanze de geluksvogel', op het eerste gezicht een fantasyver- haal met tal van bekende sprookjesmotieven (zelfs een prinses in een met klimop begroeide toren ontbreekt niet), blijkt al spoedig een schijnwerper die alle beloftevolle schaduwen en endorfineuze illusies laat oplossen. De meest 'verre' fictie van Orie spiegelt juist het onbarmhartigst het leven, dat geen op lossingen en overwinningen kent, maar alleen verwikkelingen en eindigheid. Met de middelen van het sprookje wordt hier

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 94