De genres weten kennelijk niet dat ze zijn overleden, of weige ren dit te aanvaarden. Het zijn spoken geworden. De vermenging van fictionele genres die we tegenwoordig mee maken is eerder een zaak die uitging van de cinematografie dan van de literatuur - en zeker in het weinig geluchte salonnetje van de Nederlandse letteren. De enige vermenging der genres waarover men zich daar druk maakt is die van het essay en de roman, zoals bij de Libris Literatuur Prijs 2009, gewonnen door Godverdomse dagen op een godverdomse bol van Dimitri Verhulst, 'bij uitstek een boek dat een genreomschrijving vakkundig om zeilt en zich op allerlei raakvlakken beweegt'. De vermenging of kruisbestuiving in Een masker met een tong, het romandebuut van Marcel Orie (1976), blijft binnen de codes van het verhaal, het gaat hier om fictionele genres en niet om 'disciplines'. In dit opzicht zaait Orie alleen verwarring door de aanduiding van zijn boek. Zijn dikke 'roman in verhalen' is geen roman volgens de traditionele opvatting van dit genre. Of maar een beetje. De hokjesgeest van recensenten en deskundigen heeft overigens de door Orie en (merendeels buitenlandse) consorten bedreven alchemie, namelijk het maken van iets anders uit de bekende elementen en grondstoffen van sciencefiction, fanta sy, grand guignol, thrillers en andere pulpfictie, snel benoemd tot nieuwe genres; men heeft het dan over neo-noir, slipstream (zie het prozathema in Ballustrada 2007 nr. 3/4), new weird en dergelijke. De 'neo-Victoriaanse' roman is een ander hoofdstuk. Na 1990 is in de Engels- én anderstalige literatuur een behoorlijk aantal romans verschenen (zoals van Michel Faber en Sarah Waters) die zich afspelen in de tijd van koningin Victoria, het grootste deel van de negentiende eeuw dus. In dit subgenre van de historische roman wordt duchtig geëxperimenteerd met de scheidslijnen tussen fictie en biografie; bekende historische figuren bewegen zich tussen puur fictionele karakters en in dito omstandigheden. Net als in de 'gewone' historische roman dus, maar literatuurwetenschappers en de kritiek zagen kenne lijk reden genoeg om weer een afzonderlijk subgenre te schep pen, een subgenre waarbij vooral het biografische element een rol speelt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 90