en wij raakten opgewonden bij het idee dat dit nog niet lang geleden een eiland was, midden in een woeste zee. We deden een proeverij, het aquarium, en de visafslag, waar de puzzel- tocht op hol sloeg in aanblik van zoveel echte mannen. Na de rookdemonstratie met urkerburger waren we saamhorig bij de traditionele palingdans waartijdens een jonge Urkse illusioniste een levende paling leek door te slikken, kronkelend. We had den ons uitje dubbel en dwars. De Urkse shanty die we ter afronding ingestudeerd kregen was te veel van het goede en tot de bel ging spijbelden we bij de boetsters. Na het heen komt het weer, en dat was rustig. We haalden tijden op en bespraken, om het echte gesprek nog wat uit te stellen, recente scheidingen en nieuw geluk of catastrofe in onze sociale raakvlakken, en hoe het anders kon. Genoeglijk. Enkele mijlen uit de kust sprong de veertiger met zijn menin gen overboord. Omdat het in goed zicht gebeurde en we nog steeds saamhorig waren, lieten we hem gaan, het was zijn eigen keuze en hij wist dat hier geen haaien zwommen. Na het uitzwaaien begon Piet aan zijn betweterige sik te plukken en wist ik dat hij in barensnood was. We waren aan de koffie met gevulde koek. Kom op Piet, moedigde ik aan: vooruit met de geit: wat wordt je wandel met de Kreutzer? Hij ontvouwde zijn bedrijfsleven en ik trek het uit want er is meer te doen. De Stichting is al statutair, zei Piet. Met de bank heb ik een optie op een prachtpand in het centrum, aan een gracht, waar vroeger zo'n ondeugende bioscoop van voor de video in zat, Fox of Rex, maar wel uitstraling en gerenommeerd ontworpen. Goed. De Stichting moet uitgroeien tot een instituut voor scheppende kunstenaars die een blok hebben of nieuwe in spiratie zoeken, aanvankelijk nationaal en dan snel mondiaal. Het idee is dat uiteindelijk iedere kunstenaar een Kreutzer schept en dat mijn instituut dat registreert en codeert. Komt men dan de naam tegen van een artiest en wil men die man of vrouw snel op merites toetsen, dan vraagt men bij mijn Stich ting de Kreutzer van die artiest op en kan men aan de hand van de desbetreffende Kreutzer inschatten op welk terrein en in welke trant de artiest zich begeeft, ruwweg. Dat is poot één. Poot twee: wij verzorgen lezingen, cursussen, en multimedia- producties over blokopheffing. Aan de hand van Kreutzer producties en interacties demonstreren wij, en begeleiden in

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 36