Door zijn journalistieke werk was hij financieel niet of niet uitsluitend afhankelijk van zijn verhalen en wellicht dat er daardoor vaak een lange tijd zat tussen het schrijven en publi ceren van zijn werk. Vooral het werk uit de jaren dertig, zoals wordt aangegeven in Reinder Blijstra, 1901-1975: een vrienden boek. Opvallende voorbeelden zijn Gericht tot zelfbehoud (ge schreven 1933, gepubliceerd 1941), lk ben het zelf niet (geschre ven 1931/1935, gepubliceerd 1961) en Mijn vriend de koning (geschreven 1935/1936, gepubliceerd in 1947). Behalve op een zekere financiële onafhankelijkheid kan dit ook wijzen op een sterke persoonlijke lading van deze werken. Ondanks Blijstra's lange en volle schrijversleven en zijn aan zienlijke lijst van publicaties, verwierf hij nooit een groot lezers publiek. Ook al is veel van zijn werk nog tweedehands te krijgen, hij leek een inmiddels vergeten schrijver, een schrijver uit de vorige eeuw. Maar toen verscheen in 2005 bij Prome theus De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 60 lange verhalen, samengesteld door Joost Zwagerman, en daarin is ook Het ongeluk uit Geheim archief opgenomen. Blijstra leefde meer dan ik vermoedde! Naar aanleiding van deze uitgave zou Zwagerman Blijstra 'de grote verrassing in deze bundel' hebben genoemd. Hij stelde dat Blijstra 'een soort Tim Krabbé avant la lettre' is NRC Handelsblad, 6 oktober 2005). 'Hou je van een spannend detec tiveachtig verhaal, grijp dan naar Tim Krabbé of Reinder Blijstra' (Het Nieuwsblad, 10/11/2005). Maar naast de waarde ring van Zwagerman klinkt ook de kritiek. Zo oordeelt Aleid Truijens in De Volkskrant (14 oktober 2005): 'Wel een houterig verhaal van de onbekende Reinder Blijstra, dat beter in zijn Geheim archief had kunnen blijven.' Deze tegenstrijdige reacties kenmerken het schrijversleven van Blijstra. Rond 1930, toen Du Perron zijn Nutteloos verzet publiceerde en Blijstra zijn Graphische voorstelling, werd Blijstra geregeld met Du Perron vergeleken. Op bladzijden 444-445 meldt Kees Snoek in zijn Du Perron-biografie dat Albert Helman Du Perron en Blijstra vergeleek: "zij hebben het 'relativiteitsbeginsel' met elkaar gemeen, maar Du Perrons proza is 'van alle woorden praal' ontdaan, 'zoodat hij een der weinigen is die hier een

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2008 | | pagina 17