BALLUSTRADA OPTIMA FORMA BEW. EX. QOIL Daar zaten we dan als genomineerden voor de Zeeuwse Boekenprijs 2006 op het toneel in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek. De reglementen van de ZB-prijs schreven voor dat er alleen gewonnen kon worden door genomineerden die persoonlijk en in levenden lijve aanwezig waren. De reglementen bleken echter tijdens de wedstrijd aangepast. Waarschijnlijk omdat twee bekende kandidaten - onder wie de winnares in spe - afgevaardigden hadden gestuurd. Na een aardige interviewsessie volgde de uitslag. En de winnares was Carolijn Visser met: Miss Concordia: vrouwen in den vreemde. Een boekje over wereldwijd verdwaalde Hollandse huisvrouwen geschreven door iemand die een blauwe maandag in Zeeland had gewoond. Wat schoot de Zeeuwse literatuur daar mee op. Wie het wist mocht het zeggen. Natuurlijk had ik graag zelf gewonnen, maar zelfs genomineerde Hans Verhagen wist enkele jaren geleden de felbegeerde prijs niet binnen te halen. Met poëzie bleef het behelpen. Ik had al gevonden dat de opmerking in het juryrapport over Moerasbeest Verdriet verontrustend weinig reliëf vertoonde. Met grote precisie had de jury een gedicht lof toegezwaaid dat het minst representatief was voor de bundel. Ik gunde de prijs dus min of meer gedwongen aan de auteurs van het lijvige boekwerk over Zeeuwse dracht of aan de knappe biografie van Hendrik Willem van Loon, of desnoods aan de pophistorie of Oek de Jong. Het werd niets van dit alles. De uitslag was een lachertje, enkel bedoeld om de prijs als zodanig enige landelijke bekendheid te verschaffen. Uiteindelijk was ik echter wel eigenaar geworden van een prachtige nominatie-sculptuur, voortstellende Zeeuws Meisje

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2007 | | pagina 3