gebruikt en dat komt meer in de buurt. Onderwereld/bovenwereld bevat de bekende componenten van de urban fantasy: perso nages die in de gaten van onze wereld dreigen te vallen en daar zwervers en magische wezens ontmoeten, het bekende inter fereren van onze realiteit met de anderwereld. Maar De Lint voegt er het wereldwijde elektronische netwerk als afzonderlijk element aan toe. Niet de techniek op zich, maar het resultaat dat iedereen gebruikt: telefoon, televisie, internet. De uitbrei ding van onze realiteit met een cyberspace creëert ook in de anderwereld een uitbreiding, waar nieuwe geesten ontstaan en oude geesten een plaats vinden, waaruit mensen worden geboren en waarin mensen verdwijnen. De Lint voegt daarbij ook nog de aan Jung ontleende persoon lijke realiteit van 'de schaduw': de ongewenste eigenschappen die een mens van zich af werpt als een alternatieve persoon lijkheid, die gewoonlijk vervaagt, maar soms verder uitgroeit in de anderwereld. Het resultaat is een mengelmoes van gelijkwaardige realiteiten. Wanneer er een virus wordt gestuurd naar een raakpunt tussen deze realiteiten, de mysterieuze website Wordwood, raakt de balans verstoord en dreigt de totale ondergang. Vanuit ver schillende personages worden de ontwikkelingen gevolgd: Christiana, de schaduw van de schrijver Christy Riddell, die natuurlijk een schaduw is van Charles de Lint zelf. Deze twee personages richten zich in de eerste persoon tot de lezer, de andere worden in de derde persoon beschreven: Saskia, de vriendin van Christy die door de Wordwoodsite is gecreëerd, Holly die samen met een huiskabouter een boekwinkel heeft, Robert de bluesgitarist die zijn ziel verkocht aan een poortgeest, de valse recensent Aaran en nog veel meer. Zij moeten de balans herstellen. Een vlot geschreven, goed gecomponeerd verhaal, vol ideeën en met humor. De Lint opent nieuwe deuren in de urban fantasy en dat is intrigerend en spannend, maar tegelijkertijd is de roman daardoor niet representatief. De beelden die worden op geroepen zijn minder vertrouwd en De Lint moet meer uitleg gen dan anders het geval zou zijn. En al doet hij dat vakkundig door die uitleg te verwerken in de dialogen van zijn personages, toch verschuift het accent van het zo kenmerkende, onbehaag lijke existentiële gevoel naar een filosoferende beschouwing.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2006 | | pagina 48