Deze antikapitalistische houding bleef Capek zijn hele leven trouw. In Hordubal (1932) verliest een boer alles wat hem lief is doordat hij zich jarenlang in de VS heeft geïsoleerd om geld te verdienen. In Oorlog met de salamanders (1936) vormt het nastreven van winst een randvoorwaarde voor de uiteindelijke catastrofe. Elk maatschappelijk systeem bestaat uit mensen. Hun ideeën en daden houden het systeem in stand. De wetenschappers uit R.U.R. beseffen dat de productie van robots tot de ondergang leidt, maar zij wentelen hun verantwoordelijkheid af op de aandeelhouders. In Krakatit (1924), waarin Capek het tijdperk van de atoombom voorzag, neemt een wetenschapper wel die verantwoordelijkheid. De politici willen de krachtige springstof die hij heeft uitgevonden voor oorlogsdoeleinden gebruiken, maar hij blijft zich daartegen verzetten. Toch was Capek geen communist, zoals veel andere jonge schrijvers uit zijn tijd. In het artikel Waarom ik geen communist ben uit 1924 stelde hij dat niet te kunnen zijn "omdat zijn moraal geen moraal is van hulp geven". En toen enkele schrij vers enthousiast terugkeerden van een bezoek aan de Sovjet unie, reageerde hij afwijzend: "Te ver doorgevoerde industriali sering is zowel links als rechts gevaarlijk. Het leidt tot oorlog. Verschoont u mij van die technische robotisering. Keer terug tot het heilige handwerk." Capek was een ziekelijk kind en werd door zijn labiele moeder van jongsaf geïsoleerd en overheerst. Dit veroorzaakte allerlei fobieën en maakte hem, ook in sociaal en politiek opzicht, tot een toeschouwer. Het anarchisme uit zijn jeugd was slechts een poging zich te bevrijden van de verstikkende moederliefde. De onmogelijkheid zijn eigen weg te volgen, veroorzaakte een geestelijke verstarring in zijn persoonlijkheid, waarvan Gods foltering (1917) getuigde. Stilstand van de tijd en Spiegelingen leid den tot Help! Het handhaven van zijn eigen persoonlijkheid werd voor Capek van levensbelang en hij zwakte zijn anar chisme af tot een vorm van individualisme. Ieder mens heeft het recht op zijn eigen leven, zonder daarbij het recht te heb ben zijn eigen gelijk aan anderen als een absolute waarheid op te dringen, het thema van de SF-roman De fabriek van het Absolute (1922). Capek was sceptisch, niet alleen over het Hogere en het Schone dat sommige literatuur nastreefde en

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 19