met het gedicht Eenvoudig motief. Hij ontwikkelde zich tot een zeer productieve en veelzijdige auteur: toneelstukken, romans, korte verhalen, feuilletons, reisimpressies, sprookjes, fabels, misdaadverhalen, aforismen, essays, columns en kinderboeken. Aanvankelijk schreef hij in nauwe samenwerking met zijn broer Josef en zijn eerste boekuitgave bestond uit Lichtende diepten (1916), een bundel verhalen die ze samen schreven. Evenals zijn eerste eigen boek Gods foltering', 1917) bevatte het verhalen die eerder waren gepubliceerd. Capek hoorde tot een generatie die zich afzette tegen de heersende literatuuropvat tingen, gericht op het Schone en Hogere, en hield zich bezig met de sociale vraagstukken en wetenschappelijke ideeën uit zijn tijd, probeerde de positie van de mens in die snel verande rende wereld af te tasten. De sciencefiction leerde hij kennen uit de Engelse literatuur. Hij was er zo van onder de indruk dat hij zich aan het eind van de Eerste Wereldoorlog Engels leerde, om met name het werk van H.G. Wells in de oorspronkelijke taal te kunnen lezen. Sciencefiction was in die tijd een term waarmee de technolo gische verhalen uit de Amerikaanse pulps werden aangeduid en het werk van Capek dat tegenwoordig wei sciencefiction wordt genoemd, werd toen bestempeld als sociale utopie. En dat is, afgezien van het feit dat de utopieën bij Capek erg dysto- pisch zijn, een veel beter etiket. Ook als hij dergelijke thema's gebruikte was zijn uitgangspunt een sociaal-filosofisch gerichte bewogenheid. Capek schreef literatuur en geen sciencefiction. R.U.R. gaat dan ook niet over robots, maar over de mechani sering en automatisering van het leven en de daaruit voort vloeiende uniformiteit. Met dit toneelstuk keerde Capek zich tegen het kapitalisme, dat niet verder kijkt dan de dividend uitkering aan de aandeelhouders en zich blind houdt voor de gevolgen die het produceren van grote aantallen robots heeft. Het systeem, een kort verhaal van de broers Capek dat werd gebundeld in De tuin van Krakonos2 (1918), vormt de voorloper van R.U.R. Hierin maakt een kapitalist zijn arbeiders geestelijk dood, omdat "iedere gedachte slechts een verstoring van de discipline" veroorzaakt. "De arbeider moet een machine wor den."

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 18