omgeving bleef de vernedering gespaard. En toch toch spreekt uit al deze acties niet de goedkope sensatiezucht waar van Gainsbourg vaak wordt beschuldigd. Waar ze, paradoxaal genoeg, blijk van geven is liefde en gevoel voor schoonheid. Bij Gainsbourg zijn vernedering, schoonheid, liefde en intoxicatie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alleen in dergelijke extre men kan het bestaan op een grootse manier ervaren worden, of zoals Gainsbourg het zelf formuleerde: "Vernedering? Maar vernedering is nu net een manier om aan het sublieme te raken." Afschuw en schoonheid zijn de 'vertiges', de duizelingwekken de diepte en hoogte, waartussen Gainsbourgs leven en werk zich bewogen. De man die affaires had met de mooiste vrou wen ter wereld bezocht de meest afzichtelijke hoeren, de dandy die zich in zijn zorgvuldig ingerichte woning omringde met kostbare voorwerpen werd 's nachts ladderzat teruggevonden in bars, en de schaamtevolle, overdreven hygiënische privé- persoon tastte in de openbaarheid de grenzen van het obscene af. Dat alles in de zoektocht naar het sublieme die hij als ge desillusioneerde jongen had ingezet. Op Le Zenith de Gains bourg, de videoregistratie van Gainsbourgs laatste concerten reeks uit 1988, komt een ontroerend moment voor. Terwijl zijn band de melodie van Sorry Angel inzet, werpt Gainsbourg een handkusje naar de afgeladen zaal en beweegt daarna onvast mee op de muziek. Het contrast tussen de bandleden en de zanger had niet groter kunnen zijn: tegen de jonge, gespierde muzikanten steekt de zestigjarige Gainsbourg af als een wrak dat zojuist uit de goot is gevist en op het punt staat in te stor ten. 'Sorry Angel, Sorry So', zingt het koor op de achtergrond als Gainsbourg, dronken en met een sigaret in de hand, de openingszin van zijn gedicht voordraagt: 'C'est moi qui t'ai sui cide, mon amour'. Naarmate het lied over de zelfmoord van een geliefde en de gevoelens van de achtergebleven partner vordert, lijkt Gainsbourg gegrepen te worden door de regels die hij enkele jaren eerder heeft geschreven. Zichtbaar geëmotio neerd zingt hij verder over opengesneden aders en een reis waarvan geen terugkeer mogelijk is, een reis waarvan hij wist dat die ook hem op niet al te lange termijn wachtte. Wanneer hij bij de zin 'je n'ai ni remord ni regret' komt, heeft hij moei-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 81