De fantastische reis van Arthur Gordon Pym, waar in het hoofd stuk van de transformatie zo nadrukkelijk naar wordt ver wezen, ondersteunt mijn interpretatie. De witte wereld waar Bouwmeester net als Arthur Gordon Pym terecht komt wan neer de werkelijkheid verandert, is ook niet de dood van Pym. Die komt immers terug naar de bekende wereld waar hij zijn verhaal aan Poe vertelt, die het optekent maar "weigerde dit verhaal te voltooien, op grond van de onnauwkeurigheid der hem verstrekte feiten." En zelf kan Pym het ook niet meer ver tellen, want "de vrees is gewettigd, dat de weinige laatste hoofdstukken, waarmede zijn relaas zou moeten worden be sloten, en die door hem ten behoeve van een revisie werden achtergehouden, terwijl de voorafgaande reeds gezet waren, onherroepelijk verloren zijn gegaan als gevolg van het ongeluk, waarbij hijzelf is omgekomen." Hoogste tijd kan worden beschouwd als een fantasy van de soort 'onmogelijke gebeurtenis in de ons bekende werkelijkheid', waarin, als in de meeste fantasy, magie een cruciale rol speelt, maar nu wel teruggebracht tot de kern: het direct vanuit de verbeelding veranderen van de werkelijkheid. Het overtreft het verhaal van Poe, door de lezer de magische transformatie te laten ervaren en niet slechts als een vermoeden, een rationele conclusie op te dringen. Het overtreft daarin ook de heden daagse fantasy, waarin magie weliswaar overdadig aanwezig is, maar die blijft steken in een afstandelijk verslag van het resul taat, van de verandering op zich, zonder de lezer die magie te laten ervaren. Door dit aspect, dat geheel aan de lezers voorbij lijkt te gaan en ook bij Kralt geheel buiten beschouwing blijft, is Hoogste tijd verplichte literatuur voor alle fantasyschrijvers die magie in hun verhalen gebruiken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 70