mogelijk kunnen worden gelezen. En toch is het dan al interes sant voor de fantasy. The encyclopedia of Fantasy geeft bij de afbakening van het genre geen doorslaggevende betekenis aan het begrip magie. Andere auteurs, zoals de bekende fantasyschrijver David Eddings en de voormalige fantasyuitgever bij Meuienhoff, Jacques Post, doen dat wel. Fantasy speelt zich af in verzonnen wereld waarin magie werkzaam is. En omdat magie in het genre zo veelvuldig wordt toegepast, kan het inderdaad wel als een kenmerk wor den beschouwd. De encyclopedie bevestigt het belang van magie door er in een afzonderlijk lemma 'magie' uitgebreid op in te gaan, maar het is opmerkelijk dat het begrip wel wordt omschreven (de wijze waarop magie in fantasy voorkomt, welke soorten er zijn), maar dat het niet wordt gedefinieerd. De op merking dat "magic can do almost anything, but obeys certain rules according to its nature" is immers te vaag om als definitie te gelden. Ook Van Dale geeft geen definitie, anders dan die van (geheime) kennis of vaardigheid. Het eerste deel van Hoog ste tijd probeert het begrip wél te definiëren. Met het toneelstuk De Storm over de magiër Prospero ("die stor men kon ontketenen en gedekte tafels tevoorschijn toveren") in het toneelstuk Noodweer in de werkelijkheid van de roman personages in de roman Hoogste tijd in de werkelijkheid van schrijver en lezer richten deze zich op het thema van 'de ver houding tussen verbeelding en werkelijkheid'. In de woorden van regisseur: "Stel, iemand hield zich bezig met de verhouding tussen verbeelding en werkelijkheid, en wel in die zin, dat hij de werkelijkheid echt wilde veranderen met zijn verbeelding. Niet via iets anders, maar onmiddellijk. Zo iemand zou niet alleen een man van de verbeelding zijn, van het woord, een kunstenaar, maar tegelijk een man van de werkelijkheid, van de daad. Zo iemand, zei Vogel, was een magiër." En terwijl het begrip magie wordt gedefinieerd, creëert Mulisch door de verstoringen in al die niveaus van werkelijkheid een leeswerkelijkheid waarin de laatste twee hoofdstukken en de epiloog de lezer die magie ook werkelijk laten ervaren. In het voorlaatste hoofdstuk 'Hoogste tijd', na de rampzalige generale repetitie, wanneer duidelijk is dat de voorstelling geen doorgang kan vinden, wordt de verwarde en aangeslagen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 67