militarist uit Zorg dat je een gekkenbriefje krijgt en Met andere ogen, uit zoeken wie Rogier is, een kennis van wiens bestaan de familie pas na de dood van Jeroen op de hoogte komt. Deze Rogier is 'een man van geweld', die alles heeft gedaan wat Jeroen van Jossen niet wilde doen, en hij fungeert daarmee weer als spiegel, zoals de Tweede Wereldoorlog in Indonesië dat in Het verloren huis deed. Rogier was actief in het verzet, ging wél naar Indonesië en Korea, was zelfs huur ling in de Kongo. Uiteindelijk is hij in de VS beland en heeft daar een gezin gesticht. Toen de lichamelijke mankementen van de ouderdom voelbaar werden, zocht hij contact met Jeroen, om bij hem zijn keuze voor het geweld te rechtvaardigen, zoals de emigrant Sander zich in Witte gezichten en De verloren zoon poogde te recht vaardigen. Het beeld dat de zoon van zijn vader heeft wordt door dat alles danig verstoord. De klusjesman Radon reist af naar de VS en logeert enige dagen bij Rogier, waar hij betrokken raakt bij de pro blemen tussen zijn gastheer en diens jongste zoon, die aan de ver wachtingen van zijn vader probeert te voldoen, maar daardoor met zichzelf in conflict komt. Tussen de verwikkelingen van zijn klusje door, komt de afstandelijke relatie tussen Radon en zijn eigen zoon aan bod. Die zoon bestudeert in Midden-Amerika de krijgscultuur van de Azteken en het contact met zijn vader gaat uitsluitend via kaarten en brieven, die Verrips uitvoerig citeert. Persoonlijke dingen komen in die brieven nauwe lijks aan bod. Op het eind van de roman wordt duidelijk dat de zoon op zoek is naar zichzelf, zich los probeert te maken van zijn vader en hem daarom ontloopt. Drie verschillende vader-en-zoon-relaties, maar in elk van hen wordt de afstand tussen twee mensen niet overbrugd. De titel suggereert dat dit het hoofdthema is, maar omdat vooral de zonen vaag blijven, komt dit niet goed uit de verf. Verrips laat dat thema ook te veel overwoekeren door het levensverhaal van Rogier en daarmee wordt het echte hoofdthema dat iemand uit angst voor geweld kan kiezen. Met Vaders en zonen kwam Verrips terug bij zijn debuut. De cirkel was rond. Hij bleef zijn thema's trouw, maar zijn eigen verhaal leek te zijn verteld en de poging zich in de marge van zijn romans te plaatsen, kwam zijn werk niet ten goede. De kritiek is dan ook bijna unaniem negatief, voor het eerst in Verrips' carrière. Alfred Kossman oordeelt het in de PZC 'een dikke doffe roman' die 'een scherpe novelle had kunnen zijn'. In het Leidsch Dagblad stelt Wim Vogel dat Rogiers herinneringen 'de werkelijke thematiek van Vaders en zonen 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 20