dichter. Enig verband of thematische samenhang met de andere
gedichten lijkt me niet aanwijsbaar. Of het verband is mogelijk de
actualiteit en feitelijkheid van alledag?
Zo is De leraar een rake karakteristiek van de keerzijde van het le
raarschap. Een goed leraar is een goed acteur, wordt wel gezegd. In
dit gedicht wordt de pijnlijke kant van dit spel blootgelegd.
Het bewustzijn dat de leraar een acteur is die steeds wisselende rollen
moet spelen om zich waar te maken, kan een harde ervaring zijn.
Er staat nou eenmaal 'een bloederige streep' tussen de generaties. De
leraar manipuleert. Hij is een jongleur die als een grijnzende Pierrot
dagelijks sterft.
De leraar
Ik loop langs hun tafels, alles aan mij
is onecht, ik speel toneel, ik ben de reus
Die mensenkinderen eet, ik spoor ze op
in alle hoeken van hun wildheid
Ik imiteer het kind dat ik ooit was, ik lach
en dreig, smoor ieder verzet op tijd
Er is zo veel veranderd (haha) maar het leven
trekt nog steeds een bloederige streep
Tussen hen en mij, ik kan niet terug
ik jongleer, sterf dagelijks met een grijns
Gevoelens van afgescheiden zijn, het er niet bijhoren, vervreemding
van de gewone werkelijkheid, het bewustzijn dat er pijnlijke scheids
lijnen lopen tussen jeugd en volwassenheid zijn de overheersende
thema's in deze rubriek. Ze leveren snijdende gedichten op, maar
nooit tot bloedens toe: ironie, humor (soms bijtend) en een be
schouwelijke afstand tot de 'dingen' verlichten de pijn. Geslaagde,
boeiende voorbeelden hiervan zijn: Nieuwe reuzen, De harmonie, Het
eiland United.
50