dichter. Enig verband of thematische samenhang met de andere gedichten lijkt me niet aanwijsbaar. Of het verband is mogelijk de actualiteit en feitelijkheid van alledag? Zo is De leraar een rake karakteristiek van de keerzijde van het le raarschap. Een goed leraar is een goed acteur, wordt wel gezegd. In dit gedicht wordt de pijnlijke kant van dit spel blootgelegd. Het bewustzijn dat de leraar een acteur is die steeds wisselende rollen moet spelen om zich waar te maken, kan een harde ervaring zijn. Er staat nou eenmaal 'een bloederige streep' tussen de generaties. De leraar manipuleert. Hij is een jongleur die als een grijnzende Pierrot dagelijks sterft. De leraar Ik loop langs hun tafels, alles aan mij is onecht, ik speel toneel, ik ben de reus Die mensenkinderen eet, ik spoor ze op in alle hoeken van hun wildheid Ik imiteer het kind dat ik ooit was, ik lach en dreig, smoor ieder verzet op tijd Er is zo veel veranderd (haha) maar het leven trekt nog steeds een bloederige streep Tussen hen en mij, ik kan niet terug ik jongleer, sterf dagelijks met een grijns Gevoelens van afgescheiden zijn, het er niet bijhoren, vervreemding van de gewone werkelijkheid, het bewustzijn dat er pijnlijke scheids lijnen lopen tussen jeugd en volwassenheid zijn de overheersende thema's in deze rubriek. Ze leveren snijdende gedichten op, maar nooit tot bloedens toe: ironie, humor (soms bijtend) en een be schouwelijke afstand tot de 'dingen' verlichten de pijn. Geslaagde, boeiende voorbeelden hiervan zijn: Nieuwe reuzen, De harmonie, Het eiland United. 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 50