Voorwoord Onze eerste uitgave dit jaar was Alzheimer Hotel, een poëziebundel die geldt als het eerste nummer van de jaargang. Wat nu voor u ligt is niets meer of minder dan een literair plein (zie de omslag van Ko de Jonge), waarop een aantal straten uitkomen: die van poëzie, proza, beschouwend proza en correspondentie. En dan is er ook nog het steegje met de column. Wie bevolken de straten, als we er even vanuit gaan dat de lezers zich op het plein bevinden? In de Straat van de Poëzie bevinden zich de dichters Nelleke Maljaars (steeds gedrevener), Theo Raats (experimenteel?), Pleuke Boyce (degelijke weemoed) en Arjaan van Nimwegen met sonnetten, die bovenal zeer geestige portretten zijn. De laan van het proza: hierin een einde-kunstenaar-verhaal van Johan Everaers en ontluisterend vismarktproza van André van der Veeke. In de straat die naar inzicht leidt komen we Lau Vleugelhof tegen met een essay over de dichtbundel Reizigers voor alle richtingen van André van der Veeke. Hij staat garant voor een genadeloze tekstana lyse van deze grootgebruiker van het distichon. Jan Kuipers gaat met dialectische voortvarendheid de pretenties van het lichaam, het Islamfundamentalisme op reis en de hardnekkigheid van bepaalde dooien te lijf. In de overdekte winkelgalerij treffen we de correspondentie van Wouter Noordewier met Fernand Auwera aan. Een leuk cadeautje dat u uit mag pakken. Het thema is rond: een plein. Redactie Rectificatie Soms maak je ais redactie een fout die bijna onvergeeflijk is. In onze 17de jaar gang is ons dit overkomen, in de laatste uitgave van 2003 hebben wij de titel boven een gedicht van George ter Horst verkeerd weergegeven. In plaats van Kinderpiano vermeldden we Kinderporno. Hoe het kwam? Niemand weet het, maar we bieden de dichter bij deze onze verontschuldigingen aan en hopen dat hij begrijpt dat er van kwade opzet geen sprake is geweest. Redactie Ballustrada 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 3