1-2-03, een mooie datum Johan Everaers Kees was van voor de Ramp, maar in tegenstelling tot die meest spraakmakende gebeurtenis in Zuidwest-Nederland was er voor Kees geen vijftig jaar later. Hey Cees, 1-2-03 is dat geen mooie datum. Zo be gon de door Paul geschreven openingsrede voor de door enkele vrienden van Kees georganiseerde overzichtstentoonstelling. Beel dend kunstenaar en dichter Kees Francke en acteur Paul van Soest waren klasgenoten geweest op de middelbare school in Hillegers- berg. Ze kenden elkaar al van de kleuterschool, dezelfde die ik een paar jaar eerder bezocht tijdens de evacuatie in 1953. De toespraak van Paul eindigde zoals hij begon: 1-2-03 is dat geen mooie datum. Een heel mooie datum, maar de organiserende vrienden hadden hem niet uitgezocht. Aan historisch besef zal het degene hebben ont broken die juist die dag een postume tentoonstelling liet beginnen van een Rotterdamse beeldend kunstenaar die na enkele jaren Noordoost-Groningen de ene uithoek van Nederland voor de andere had ingeruild. Op 1 februari, vijftig jaar nadien, zou alle aandacht toch uitgaan naar de herdenking van de Ramp?! Tout est relatif. Hoewel mijn 'EEUWEN, ZEEUWEN EN WATER' geen prijs opleverde in de gemeentelijke wedstrijd rond het rampmonument van Gust Romijn ontving ik een uitnodiging om aanwezig te zijn bij de ont hulling. Kiezen tussen de Watersnoodramp en Kees? Nog voor het Watersnoodmuseum bij Ouwerkerk officieel was geopend vereerden we samen de caisson met een bezoek en voor ik er erg in had stond Kees ('Kouwe boel joh, daar binnen') alweer buiten. De keus was niet zo moeilijk. Met op de achterbank 'een plant die je geen water hoeft te geven', een Francke-kunstwerk dat ik jaren geleden aanschafte in een Rot terdamse galerie en dat niet op de tentoonstelling mocht ontbreken, verliet ik Schouwen-Duiveland tijdens een onbetekenend buitje natte sneeuw. Die 'planten' waren gemaakt van de restanten kleurrijke latjes en balkjes van de houten reliëfs waar Kees naam mee had gemaakt. Zijn bekendste houtwerk was de 'Systeemoplossing', een ruimtelijk werk uit 1993 dat bedoeld was als een schaalmodel voor een uitvoering in metaal. Die moest vijf keer zo groot ergens op een zeedijk worden opgestapeld. Het model was een soort mikadospel, bestaande uit 36 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 20