Via de radio volgde ik de nationale herdenking van de Ramp terwijl de sneeuw gestaag droger en intensiever werd. De weg naar het veer in Vlissingen begon behoorlijk wit te worden en autorijden werd steeds lastiger. Zo 1 februari niet in het water dreigde te vallen dan toch in ieder geval in de sneeuw. Langzamerhand begon ik te vrezen voor het bezoekersaantal in Sluis. Ondanks de sneeuwstorm arriveer den we volgens afspraak een half uur voordat de opening in de Raadskelder zou beginnen. Op de leestafel kreeg het Kees Francke- nummer van Ballustrada (jaargang 16, 2002, nr. 3/4) een plekje naast het Liber Amicorum dat Kees' Amerikaanse mailart-vriendin Darlene Altschul in een oplaag van honderd had vervaardigd voor de aan wezigen. De 'plant die je geen water hoeft te geven' plaatste ik op een sokkel en ik verbaasde me over de afwezigheid van de 'Systeem oplossing'. De drukdoende zus van Kees had geen afdoende ant woord op het ontbreken van het concours-hippiquerige kunstwerk en verwees me naar de vrienden die hadden geassisteerd bij het leeg ruimen van Kees' woning in Aardenburg. Duidelijkheid kwam er niet, maar het laatste spoor leidde naar de stoep voor het huis waar het grofvuil zou worden opgehaald. De 'Systeemoplossing' was ver dwenen en onbedoeld kreeg de maker alsnog zijn zin. Nadat het kunstwerk voor een tentoonstelling in galerie Galerij in Zierikzee heen en weer had gereisd vond Kees het welletjes. Het stond buiten tegen de gevel en had wat hem betrof de laatste reis gemaakt. Niet lang voor het volledig verdwijnen van de vrolijke balkjes was het kunstwerk al niet meer compleet. Eén van de vrienden had er enkele proportioneel verzaagd en er zo voor gezorgd dat ze Kees begeleid den op zijn laatste tocht. Nu was de 'Systeemoplossing' dus geheel in het niets opgegaan. Ik dacht terug aan de begrafenis. De Zeeuwse mailarters Ko, Jan en ik plaatsten een advertentie in de Provinciale Courant en dat leidde bij sommigen tot misverstanden vanwege de vermelding The Eternal Network. Later had de Francke-genealogiespecialist via een familielid de uitgeknipte rouwadvertentie ontvangen en hij vreesde nu dat Kees was overleden. Aangezien Kees niet was getrouwd en geen kinderen had kon achter zijn naam definitief een punt gezet. Ik dacht ook terug aan de toespraak van Peter Küstermann die in een Duits postbode-uniform zei te spreken namens dé Mailartists. Op de begrafenis sprak Paul van Soest Kees toe op een manier die hij, zoals ik later vermoedde, ook in gedachten had voor de opening van de 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 22