Thema Roosje
jaren weinig financiële armslag hadden en er met weinig middelen
steeds iets bijzonders gedaan moest worden. Lastig maar ook boei
end.
De boekjes moesten goedkoop zijn maar ook heel mooi. Er was bij
zondere aandacht voor de vormgeving, het papier, de omslag. Wij
gaven de teksten bij voorkeur uit in combinatie met beeldende kunst
zodat een zeer aparte uitgave ontstond. Hoewel het formaat hetzelf
de bleef moest ieder boekje iets aparts zijn. Maar de combinatie fraai
en goedkoop bleek geen gemakkelijke, want dan moest je het op
nemen tegen de volkswijsheid dat iets wat niet veel kost ook wel niet
veel voorstelt.
Aan de andere kant leken onze boekjes op bibliofiele uitgaven, alleen
de oplage en prijs waren daarmee helemaal niet mee in overeen
stemming. De combinatie fraai en niet duur werkte dus ook niet in
ons voordeel.
Ook onze opvattingen over de teksten die wij uit wilden geven leken
niet aan te sturen op succes. Wij wilden in ieder geval originele tek
sten uitbrengen. Teksten dus die nog niet uitgegeven waren, want
dingen opnieuw doen is altijd zinloos. Ook hier onderscheidt de
Slibreeks zich van bibliofiele uitgaven, waarin vaak teksten worden
uitgegeven die nog volop beschikbaar zijn. Iedereen die wat van het
uitgeversvak af weet, zal toegeven dat er veel te veel boeken gemaakt
worden, dat er te veel boeken worden geproduceerd die niets toe
voegen aan de diversiteit op de boekenmarkt. Daaraan wilden wij
niet meedoen.
Wij wilden juist teksten uitgeven die weinig kans tot publicatie had
den. Bijvoorbeeld gedichten en dan gedichten van aankomende
dichters die met de Slibreeks de eerste stap konden zetten op de weg
naar een literaire carrière, zeker omdat in de Slibreeks hun naam
werd opgenomen in een reeks waarin ook bekende schrijvers hun
teksten publiceerden.
Maar tegelijkertijd stelden wij eisen aan de kwaliteit. Natuurlijk wil
den wij iedereen een kans geven, maar door zowel rijp als groen uit
te geven gaat je reeks eraan. Daarom hebben wij velen teleur moeten
stellen. Jonge dichters, maar soms ook het werk van bekende schrij
vers hebben wij geweigerd. Daar maak je je niet populair mee.
Behalve de kwaliteit ging het ons ook om de exclusiviteit van de tek-
43