Thema Roosje jaren weinig financiële armslag hadden en er met weinig middelen steeds iets bijzonders gedaan moest worden. Lastig maar ook boei end. De boekjes moesten goedkoop zijn maar ook heel mooi. Er was bij zondere aandacht voor de vormgeving, het papier, de omslag. Wij gaven de teksten bij voorkeur uit in combinatie met beeldende kunst zodat een zeer aparte uitgave ontstond. Hoewel het formaat hetzelf de bleef moest ieder boekje iets aparts zijn. Maar de combinatie fraai en goedkoop bleek geen gemakkelijke, want dan moest je het op nemen tegen de volkswijsheid dat iets wat niet veel kost ook wel niet veel voorstelt. Aan de andere kant leken onze boekjes op bibliofiele uitgaven, alleen de oplage en prijs waren daarmee helemaal niet mee in overeen stemming. De combinatie fraai en niet duur werkte dus ook niet in ons voordeel. Ook onze opvattingen over de teksten die wij uit wilden geven leken niet aan te sturen op succes. Wij wilden in ieder geval originele tek sten uitbrengen. Teksten dus die nog niet uitgegeven waren, want dingen opnieuw doen is altijd zinloos. Ook hier onderscheidt de Slibreeks zich van bibliofiele uitgaven, waarin vaak teksten worden uitgegeven die nog volop beschikbaar zijn. Iedereen die wat van het uitgeversvak af weet, zal toegeven dat er veel te veel boeken gemaakt worden, dat er te veel boeken worden geproduceerd die niets toe voegen aan de diversiteit op de boekenmarkt. Daaraan wilden wij niet meedoen. Wij wilden juist teksten uitgeven die weinig kans tot publicatie had den. Bijvoorbeeld gedichten en dan gedichten van aankomende dichters die met de Slibreeks de eerste stap konden zetten op de weg naar een literaire carrière, zeker omdat in de Slibreeks hun naam werd opgenomen in een reeks waarin ook bekende schrijvers hun teksten publiceerden. Maar tegelijkertijd stelden wij eisen aan de kwaliteit. Natuurlijk wil den wij iedereen een kans geven, maar door zowel rijp als groen uit te geven gaat je reeks eraan. Daarom hebben wij velen teleur moeten stellen. Jonge dichters, maar soms ook het werk van bekende schrij vers hebben wij geweigerd. Daar maak je je niet populair mee. Behalve de kwaliteit ging het ons ook om de exclusiviteit van de tek- 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2002 | | pagina 43