De geconstrueerde tongentaai van de dichter bezweert dan de over weldiging door het onvatbare, door de verschrikking van het funda mentele duister dat onze ondergang uitbroedt. De collectieve waan van de gefixeerde religieuze voorstelling is nauwelijks door het licht van 'de rede' verdreven, of de gesimuleerde individuele psychose van de poëzie treedt in zijn plaats. Welke van de twee te prefereren? Gebeurtenissen als die van 11 september 2001 maken een keuze makkelijker. Zelfs gedoemde poëten hijsen zich niet in vliegtuigen om met de moord op duizenden het gelijk van hun sonnettencyclus te bewijzen. 1 Over de betekenis van de schemering in o.a. werk van Conan Doyie, Tanizaki en Ton Lemaire schreef ik 'Steeds meer licht', Hollands Maandblad 39 (1997) 5, 23-28. 2 Mare Reugebrink, 'Welkom in Babel. De spraakverwarring in de Nederlandse poëziekritiek', Bzzletin 30 (2000) nr. 274, 3-23. 3 llja Leonard Pfeijffer, 'De mythe van de Verstaanbaarheid', Bzzletin 30 (2000) nr. 274, 74-87. 4 Max Pam, 'Tussen ratio en ritueel', Bijvoegsel VN nr. 29, 20 juli 1985, 2-21 (ingezonden mededeling) Geheimzinnige vuren boven Breezandsche Plaat L®®s(t mmi dl® HèFtetsmmisckê Cmmmt ©jp www.breezandschecourant.com (sinds 1702) De aanhoudende leugens uit Vrouwenpolder Welke diploma 's heeft Juffrouw Katja? 32

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2002 | | pagina 32