De tafelschikking
Paul Bersee
Maarten Breedveld gaat met collega's uit eten. De afdelingsmanagers
hebben zich voor de afsluiting van het jaar uitgesloofd met het pre
senteren van onthullende jaarevaluaties, innovatieve toekomstplan
nen en strijdvaardige motivatiespeeches. De toehoorders, hoog en
laag in de hiërarchie, mogen aan het eind van de dag als beloning
met elkaar gezellig samen zijn. Zo ook Maarten Breedveld, assistent
boekhouder, op basis van een jaarcontract.
Het restaurant is door de ontspanningscommissie zorgvuldig ge
kozen en het kan niet anders dan een genoeglijke avond worden.
Vijfendertig personeelsleden schuiven de warme eetzaal van restau
rant 'De Hongerige Jager' binnen en zien rechts een met gekleurde
lampjes en zilveren ballen versierde kerstboom staan. Links kijken
geschrokken en geïrriteerde, maar herkauwende, hoofden naar de
binnenvallende horde. Achterin de zaal staat een lange en uitnodi
gend gedekte tafel klaar.
Dat wordt gezellig, denkt Maarten Breedveld. Hij laat zich met de
stroom collega's meevoeren. Lijf tegen lijf. Een zeldzaam intiem
moment tussen de collega's. Orgie is een groot woord, maar speelt
toch door het hoofd van Maarten Breedveld. Reik ons de flessen wijn
en laat het rode vocht vloeien! Laat ons lachen na een jaar zwoegen.
De remmen mogen los!
Maar voor hij het zich realiseert, zit hij op een stoel aan een uiteinde
van de tafel. Een natuurlijke tafelschikking is uitgevoerd en wisseling
van plaats is voor het goede fatsoen niet meer mogelijk. Versuft als
een aangereden hond kijkt Maarten Breedveld om zich heen. Naast
hem heeft Greetje Ponstra plaats genomen. Ze staat bekend als een
humorloze en chaotische afdelingsmanager. De vrouw is een goede
vriendin van de directeur en verder volstaat het dan om enkele
managementcursussen te volgen om aan de top te komen. Ze be
heerst feilloos de strategie waarbij de ander moet vechten tegen een
aangepraat schuldgevoel en Ponstra zelf onschendbaar en onkreuk
baar lijkt. Commentaar van personeel reduceert ze tot verwardheid,
ongewenste emoties en naïviteit van de criticus. Ze laat goede ver
kopers ontslaan omdat ze bedreigend kunnen zijn voor haar positie.
Ze verjaagt klanten omdat ze haar met te weinig respect behandelen.
Om te overleven laat Maarten Breedveld de capriolen van mevrouw
Ponstra over zich heen komen. Hij kijkt haar even aan. Niet haar te
zuinige mondje of haar te trendy geknipte en gekleurde haren doen
8