roman en het kleine, schuldbeladen Hollands realisme", twee tegen stellingen. Een unieke poging, zelfs al zou hij niet geheel geslaagd zijn, die de roman op de longlist van de AKO Literatuurprijs bracht en leidde tot een nominatie voor de Gouden Uil. Het boek werd in het Duits vertaald. In het verhaal 'Nog een nacht' uit Vulkanen vanaf zee was er een echte hoofdpersoon en dat was voor het eerst dat Brokken niet zelf de camera was waardoor de gebeurtenissen werden bekeken. In De blinde passagiers was dat ook het geval, maar de hoofdpersoon kan makkelijk worden gezien als een alter ego van de schrijver. In de bijna even omvangrijke roman De droevige kampioen (1997) is dat minder evident. Het verhaal van de wereldberoemde tafeltennisser Riki Marchena die in de goot terecht is gekomen, wordt in korte hoofdstukken vanuit verschillende gezichtspunten verteld, behalve vanuit het gezichtspunt van Jan Brokken. Is het dat jeugdtrauma, die angst zich te binden, de vraag hoe eerlijk een mens moet zijn, het succesvolle verleden? In ieder geval beweegt Brokken zich als auteur verder van zichzelf vandaan, weg van de zo nadrukkelijke autobio grafische invalshoek. De beschrijving van Curasao is nog steeds zo journalistiek, dat de flaptekst Curasao de eigenlijke hoofdpersoon noemt. In de schrijverscarrière van Jan Brokken kan makkelijk een langzaam maar zeker stijgende lijn worden onderkend. De kracht van zijn werk - gelegen in een unieke, on-Nederlandse combinatie van exotische beelden, een epische verteltrant, de wijze waarop personages worden uitgetekend, waarvan de auteur Jan Brokken er slechts één is, en het altijd relativerende inlevingsvermogen waarmee hij zijn personages uittekent - betaalde zich in prijzen en nominaties, verfilmingen en vertalingen in het buitenland. Een succesvolle carrière van een auteur wiens volgende werk al vroegtijdig wordt aangekondigd, zoals met Jungle Rudy (1999) het geval was, een boek dat in het verlengde ligt van werken als De moordenaar van Ouagadougou, De regenvogel en Goedenavond mrs. Rhys, en dat na Burkina Faso, Gabon en Dominica opnieuw een exotische, weinig bekende streek binnen de Neder landstalige literatuur brengt. Deze keer is Brokken niet op zoek naar een literator, maar naar de Hagenaar Rudy Truffino, die in de vijf tiger jaren in de Gran Sabana terecht kwam, het gebied met de tafel bergen of tepuis, dat zich in Venezuela onder de Orinoco uitstrekt, wordt bewoond door de Pemón-indianen en dat lange tijd een witte 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2001 | | pagina 27