Russische literatuur waarmee hij opgroeide (Karei van het Reve, de dichters van de Revolutie en Charles B. Timmer), dan zijn hervorm de achtergrond (Wolkers, 't Hart, Biesheuvel en Siebelink), het ont vluchten van die achtergrond (Truffaut, Marquez, Vargas Llosa), om uit te komen bij twee Nederlanders die veel in het buitenland wonen, de etser Sjoerd Bakker en de schrijver F.C. Terborgh. In het begin van die jaren tachtig ging Jan Brokken ook daadwer kelijk literair aan de slag en in 1984 verscheen De Provincie. Deze roman werd lovend ontvangen en later verfilmd. Het is een psycho logische thriller, waarin de hoofdpersoon wordt geconfronteerd met een moord in het dorp waar hij opgroeide. Hij is daar inmiddels een buitenstaander geworden en slechts geleidelijk achterhaalt hij de oorzaak van de moord, die in het verleden ligt. Het leidt hem tot zijn eigen wortels en die kunnen als autobiografisch worden beschouwd: het verhaal speelt zich af in de streek waar Brokken opgroeide, de vader van de hoofdpersoon is predikant. Ook hier kunnen we spreken over een reisverhaal: de reis terug naar het verleden, het gebied waar Brokken opgroeide. In 1986 verscheen De zee van vroeger, het eerste boek dat ik van Brokken las en dat mij aan zijn werk verslaafde. Een bundel sterk samenhangende verhalen die is te lezen als een roman, het portret van zijn moeder, waarin de nu feitelijke reizen van de auteur zelf dynamisch zijn verweven met zijn persoonlijke ontwikkeling. Al die reizen worden daarmee tot één enkele reis, waarin de auteur naar zijn eigen herkomst speurt, tot voorbij de grens van zijn geboorte: het Indonesië waar hij zou zijn verwekt, het Rusland van zijn moe der, China waar hij naartoe vlucht wanneer zijn moeder is overleden en 'Het laatste oordeel' dat de Hollandse polder over zijn ouders velt. Een prachtig boek dat in 1988 met de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs werd bekroond. In 1986 koos Jan Brokken definitief voor de literatuur, al grijpt zijn uitgever De Arbeiderspers in 1988 nog eens terug naar zijn journalistieke verleden door een bundel inter views met musici uit te brengen Met Musici). Deze keuze voor de literatuur werd misschien niet eens zozeer door het succes van zijn boeken ingegeven, als wel door de persoonlijke omstandigheden die Brokken naar Burkina Faso brachten. In Zaza en de president (1988) is de hoofdpersoon daar op zoek naar zijn vriendin, die er een tijde lijke baan heeft in het kader van een ontwikkelingsproject maar onder onduidelijke omstandigheden is verdwenen. Opnieuw is de 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2001 | | pagina 24