Zoë praat honderduit. Zij draagt de emmertjes, ik de schepnetten en de Curverdoos. Het natte zand waaiert onder onze voeten uiteen in vluchtige paarse en groene ingevingen. De achtergebleven plassen liggen er ongerept en betoverend bij. Geen kinderen zijn ons van daag voorgegaan in het omkeren van de stenen, het doorzoeken van het wier, het omwoelen van het zand. In dit ochtendlicht is het ondiepe water een en al belofte. De stenen, voor het grootste deel brokstukken van Duitse bunkers, zijn groen begroeid en met zee pokken gemazeld. De ruïne van een stad onder water die met het komen en gaan van het tij van inwoners wisselt. Nu ik dit opschrijf denk ik aan de trappen van een ondergelopen Griekse tempel en het boek van Iman Wilkens, getiteld Waar eens Troje lag. In dit boek poneert Wilkens de stelling dat de Trojaanse oorlog in feite de oorlog was die werd gevoerd tussen de Kelten van het vasteland van West-Europa tegen de Kelten in Engeland. Het hel dendicht over deze oorlog, de Ilias, werd gedurende vier eeuwen mondeling overgeleverd totdat het in Griekenland werd opgeschre ven door Zeevolken die zich daar hadden gevestigd. Voorts blijkt de Odyssee onder meer een mondelinge kaart van de Atlantische Oceaan te zijn geweest, met nauwkeurige zeilinstructies voor de Keltische zeevaarders. Wilkens schrijft onder andere: "Toen ik op zoek naar aanknopings punten in Zeeland rondreisde, vond ik verscheidene aanwijzingen dat nabij de stad Vlissingen inderdaad een voorchristelijke inwij dingsplaats moet hebben bestaan. Door de boulevard te volgen die langs de kust van de oude haven naar het noordwesten loopt, wat de looprichting van Odysseus was, komt men na ongeveer twee kilo meter bij een strand dat Nollenstrand wordt genoemd en dat be grensd wordt door met bomen begroeide duinen, het Nollenbos." En even verder: "De Kelten geloofden dat ze allemaal afstamden van Vader Dis, bewerend dat dit de door de druïden bewaarde overleve ring was. Hier op het 'strand van de Gewijde Cirkel' (Nollenstrand) bij de 'Hoek van Dis' (Dishoek) moet Odysseus zijn ritueel contact met de dood hebben gehad door middel van de gnostische doop. Dit zou verklaren waarom de naam Odysseus is verenigd in de stad Vlissingen (Ulyssingen)." 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 30