De lensdop Peter Urbanus "Lensdopje? Welk lensdopje? Ik heb 't niet. Robert is toch het laatst met het fototoestel weggeweest?" Een verwilderde blik was mijn deel. Moerbeij staarde mij van achter zijn brillenglazen niet begrijpend aan. Gedurende korte tijd kon je de raderen in zijn brein als het ware horen knarsen. Ingeleid door een woest snuivend geluid hernam hij: "Ja maar jij bent gisteravond naar Melis geweest met dat toestel." Ik kende natuurlijk het ant woord wel, maar achtte het niet verstandig mijn hoofdredacteur hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen, en deed dus maar weer of ik geheel opging in de plaatselijke nieuwsberichten. Klaas wilde van de stilte gebruik maken om een dringender onderwerp aan te snijden, maar Moerbeij was al aan de afdaling naar zijn eigen kan toor begonnen en liet zijn medewerker in het luchtledige pratend achter. Om begrotingstechnische redenen had Moerbeij besloten dat de re dacteuren de foto's bij hun artikelen zelf moesten schieten, wat ons regelmatig in een ongemakkelijke dubbelrol plaatste. Daar kwam bij dat ik door gebrek aan inzicht slechts hoogst zelden met een bruik bare foto afkwam, wat mij na terugkomst op de redactie steevast op een aanvaring met genoemde hoofdredacteur kwam te staan. Ook de avond tevoren had het weer niet mee gezeten. De te inter viewen persoon was Jaap Melis, in diens hoedanigheid van nieuwe voorzitter van muziekvereniging Excelsior. Hij bleek een weinig toe schietelijke figuur, met stug stekelhaar en een opvallend grote, rode drankneus. Kort na mijn binnenkomst was Melis op verontwaardig de toon begonnen over zijn ervaringen met de Eilandkoerier. Er was mij al het een en ander duidelijk geworden, door de onverholen af keer waarop Robert en Klaas het idee van advertentie-acquisiteur De Korte om de man eens te interviewen hadden onthaald. De achter gronden van de kwestie Melis waren mij op een stille donderdag ochtend door Klaas uit de doeken gedaan. Twee jaar geleden, toen hij nog een gewoon fanfarelid was, had Robert Melis in een artikel abusievelijk als bügelspeler gepresenteerd, terwijl de tuba zijn werkelijke stiel was. Omdat Moerbeij, die al de één of andere langdurige vete met de man bleek te hebben, ook nog geen rectificatie wilde plaatsen, had Melis sindsdien alle contacten met de Eilandkoerier en haar medewerkers beëindigd. Demonstratief 44

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 44