Ballustrada Optima Forma Eindelijk is het er van gekomen. Ik heb I.M. van C.P. gelezen. Vlot geschreven boekje. Geen soap, dat niet. Laten we zeggen: een trapje hoger op de commerciële ladder. Semi-autobiografisch en gebaseerd op het bekende-Nederlander- schap. Vooral naar het einde toe gênant. Alhoewel, ik wist niet dat een mens zoveel verdriet kon hebben. Nu maar uitzien naar H.M., het volgende werk in de reeks (de 'v.' vervalt uiteraard in de initialen). Dus: jaag hem op, C.P., put hem uit! Staaltje van literaire kritiek in dit verband: 'Gevoel en denken gaan in haar proza prachtig samen; de schrijfster kan emoties én inzich ten met een zeldzame helderheid verwoorden.' Hans Warren-PZC. Zo staat het op de omslag. Nu weet ik wel dat Warren een consequent standpunt heeft in deze: voor de bekentenisliteratuur, voor de dagboeken, voor alles wat ogenschijnlijk triviaal is. Maar dat wil toch niet zeggen, dat wie het hardst jankt of het eerst in haar broek schijt, ook een geweldige auteur is. Het beste wat je van een dergelijk boek kunt zeggen is, dat het om een exploitatieroman gaat. Er wordt naar maximaal effect- en winstbejag gestreefd. Literaire kritiek die dit gegeven over het hoofd ziet is naïef of corrupt. (Dus ik maar hopen dat de oude meester met het stijgen der jaren een sentimenteel baasje is geworden.) Weer eens naar de Slegte geweest. Een kilo of tien ingekocht, waar onder boeken die ik nooit zal lezen. Maar ze zagen er zo mooi uit! Aardige briefwisseling ontdekt tussen Elsschot die het leven door had en Boon die er aan kwam. Klein boekje, harde kaft. Kosten: nihil. Eigenlijk zijn er maar vier prozaschrijvers in ons taalgebied die ik voor mijn plezier lees: de twee eerder genoemde en Nescio en Reve. De noemer is duidelijk, denk ik. MINOR 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 5