Rol in de letteren
van zijn idealen, voor hij in de oorlog aan de verkeerde kant raakte.
Hij wordt in die jaren steeds meer betrokken bij het maatschappelijk
onrecht, de armoede, het droevige lot van de arbeiders. Waar veel
dichters zich enkel buigen over hun eigen subjectieve existentie
kiest hij voor het engagement. Van Collum, Van Scheltema, Hen-
riëtte Roland Holst, de latere Gorter worden zijn voorbeelden. Hij
begon zijn dichterschap te zien als een roeping ter verheffing van
zijn medemens. Waar het artistieke ideaal van 'I'Art pour l'art' over
heerst, is de waardering voor de programmatische kunst gering.
Dichtkunst in dienst van het volk mag een hoog ideaal zijn, maar
propaganda en hooggestemde maatschappelijke idealen leiden
zelden tot duurzame poëzie. Ook Martien Beversluis, die over het
juiste talent beschikte om met zijn gedichten grote groepen mensen
enthousiast te maken voor maatschappelijke veranderingen, moest
ervaren dat dit ten detrimente van zijn poëzie ging.
Poëzie voor het grote publiek, liefst voorgedragen op een orato
rische toon in zaaltjes en theaters tot in een overvol Carré toe, ver
liest aan innerlijkheid en zeggingskracht, wat zij wint aan uiterlijk
vertoon en welsprekendheid.
Men mag aannemen dat de publiekgerichte poëtische teksten van
een publiekgevoelig dichter als Beversluis in de huidige tijd van
publicitaire stunts uitstekend tot hun recht zouden zijn gekomen.
Aangepast aan de huidige actualiteit zouden soortgelijke teksten tot
de toppers behoord hebben van televisie- en radioprogramma's, van
poëziefestivals en Nachten van het Boek. In het vroegste stadium
van de PR had Beversluis al een fijne neus om zijn werk via krant
en vooral door het nieuwste medium, de radio, grote bekendheid te
geven. Hij was de eerste declamator van zijn eigen gedichten voor
de radio. Hij geloofde als oprecht socialist in de cultuurspreiding
voor het volk, niet anders dan dat men ook nu nog gelooft in
cultuur voor een groter publiek. Hij stelde een aantal bloemlezingen
samen van moderne en oudere dichters in goedkope uitgaven en
schreef daar heldere inleidingen bij.
Veel jongeren van die jaren hebben voornamelijk via deze in prijs
goedkope lectuur voor het eerst kennisgemaakt met het werk van Van
Duinkerken, Willem Kloos, Emile Verhaeren, Poot, Lodenstein e.a.
15