2. te krijgen op wie of wat je in wezen bent. Van dat laatste geloof ik niks. Het vertolken van wisselende rollen is juist een escapistische tactiek, waarbij het gaat om ontsnapping aan de beperkingen van het eigen wezen. Wat kan het je schelen hoe je precies bent te defi niëren? Dat is hoogstens van belang tijdens de korte periode van de adolescentie, als we de rollen die ons op het lijf zijn geschreven nog niet hebben gevonden. Veel duurzamer is de drang om onze onontkoombare uitwissing te ontkennen, te overstijgen door geloof, 'hogere' kennis of wisseling van identiteit. Die ontkenning van ons evidente lot kunnen we alleen bewerkstelligen door het domein van het imaginaire te betreden, door schijnvertoning, metamorfose en 'romantisering'. Geloofde Ovidius werkelijk dat Caesar in een staartster was veran derd? Natuurlijk niet; hij wilde zich met deze laatste van zijn Meta morfosen in het gevlei werken bij Caesars adoptiefzoon Octavianus (Augustus). Brood op de plank, daar ging het om, en als het kon met een beetje aantrekkelijk beleg. De Metamorfosen waren geen theo logische index, maar een letterkundige motievencatalogus uit een periode, die net als de Nieuwe Tijd een 'onttovering' beleefde: de losmaking van het antieke, preklassieke mythische wereldbeeld, dat alle volken rond de Middellandse Zee - eigenlijk alle culturen zonder ontwikkelde literatuur - gemeen hadden. Bij Ovidius had de idee van artisticiteit en schoonheid de kracht van de mythe al over schaduwd, maar de oude idee van de metamorfose kon nog eeuwen vooruit in zo verschillende sectoren als de letteren en de alchemie. Totdat Descartes - voorlopig - de nevelige ontsnappingsweg van de metamorfose afsneed met de vaststelling: 'De dingen zijn helder en onderscheiden.' Tegenwoordig lijkt metamorfose weer een thema te zijn in de wetenschap, door de belangstelling voor verschijnselen als chaos en autonome organisatie van de materie. In de volks- en popcultuur bleef zij altijd present, getuige bijvoorbeeld de eeuwenlange uit melking van het weerwolf- en vampierthema. Ook in de geestes wetenschappen bleef de idee van de metamorfose sluimeren. Elias Canetti's Masse and Macht (1960) grijpt terug naar de 'vloeiende', prerationele wereld van bijvoorbeeld het mythisch voorgeslacht van de Aboriginals, waar je tegelijk mens en dier kon zijn, of mens en 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 9