uniek te noemen in een streng werkprogramma dat hij zich heeft opgelegd tot het jaar 2045. Beide kunstenaars waren dit jaar te zien in het Museum van het Boek in Den Haag. Anderzijds richt het museum zich met evenveel liefde op de imposante werken van de internationaal befaamde Robert Schwartz die met zijn klassieke ver haal van Hölderlins Empedokles (1993) en de Die Offenbarung St. Johannis (1994) inhoud en vorm weet te combineren tot een druk technisch fenomeen van allure. De werken behoren tot de hoogte punten van de museale collectie. Daarmee is, hoe beknopt ook, een indruk gegeven van het gevari eerde aanbod van kunstenaarsboeken De hiervoor gedefinieerde hoofdstromingen blijven daarin herkenbaar, al wordt elk zelfstandig kunstwerk gekenmerkt door eigen sfeer en karakter. Johan Deumens heeft getracht de diverse uitingen in uiteenlopende categorieën onder te brengen om zo tot een indeling te komen. Soms manifesteert het kunstenaarsboek zich volgens hem uitslui tend als tekst. Woorden worden dan tot beeld. Dan weer overheerst het samenspel van tekst en beeld of overheerst het handschrift. Het meest spectaculair zijn ongetwijfeld de manipuleerbare en monu mentale boeken. Daarnaast overheersen de weerkerende thema tische boeken over reizen en verzamelen, zoals bij de sympathieke boekkunstenaar Frans Baake. Als ik iets zal missen na mijn afscheid als museumdirecteur is dat wel het directe contact met dit deel van de collectie en mijn vriend schapsbanden met de vele kunstenaars die het boek als kunstwerk willen beschouwen. Ik ben voorgoed voor hen gevallen of zij nu meer naar de traditie van de westerse boekgeschiedenis neigen of op zoek blijven naar het experiment. Hoe belangrijk de boodschap ook mag zijn: soms gaat de vorm bo ven de inhoud. 40

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 42