waren dus bij uitstek geschikte media om de discussie binnen het netwerk van geestverwante non-conformisten te stimuleren. De boodschap werd verpakt als kunstwerk, waarin wij alle invloeden van meer traditioneel tot hedendaagse kunststromingen kunnen herkennen: concrete en visuele poëzie, Dada, Fluxus, conceptuele kunst, Pop-art, enzovoorts. Behalve Thomas Günther speelden ook voortrekkers als Lothar Fiedler met het tijdschrift UND en Uwe Warnke met Entwerter/Oder een belangrijke rol. Buiten Berlijn was vooral ook Guillermo Deisier actief. In een vervallen buurt zochten mijn bibliothecaresse en ik lange tijd vergeefs naar het juiste adres. Eindelijk stonden we voor een naar geestig 'kraakpand', met even verderop een kleine galerie. Die avond zou hier een bescheiden expositie geopend worden met werk van Thomas Günther en zijn kring. Onder hen bevond zich onder ande ren Sabine Jahn. Omstreeks acht uur verdrongen zich zo'n veertig mensen tussen de kunstwerken. In het bonte gezelschap viel ik met mijn stropdas danig uit de toon, maar dat deed geen afbreuk aan de hartelijke sfeer en de diepzinnige gesprekken. De drank vloeide rij kelijk; verkocht werd er niets. Hoewel het socialistische juk al enige tijd was afgeworpen en vrijheid van drukpers algemeen goed was, leek hier nog niets veranderd. De ondergrondse 'scene' werd in saamhorigheid kunstmatig in stand gehouden. Op de Frankfurter Buchmesse hebben kunstenaars als Uwe Warnke met hun relatief goedkope uitgaven intussen een eigen plaats veroverd tussen de imposante boeken van de kapitalistische tegenhangers Gunnar Kaldewey, Ken Cambell, Roy King en vele anderen. In de loop van de tijd zal het echter steeds moeilijker worden te bepalen wat nu echte 'DRR-kunst' was, en wat niet! Mijn voorliefde voor kunstenaarsboeken is gemakkelijk uit te leg gen. Naast de uitgebreide deelcollecties handschriften, vroege druk ken, bibliofiele uitgaven, ex-libris, kalligrafie, boekillustraties, druk werk in de marge en zoveel meer, nemen kunstenaarsboeken een bijzondere plaats in. Hier bevinden we ons vaak op het snijvlak van meerdere disciplines: grafische technieken, kalligrafie, beeldende kunst. De persoonlijke visie en smaak van de directeur komt ner gens zo tot uiting als in het verzamelen van kunstenaarsboeken. De spanning zit hem in het experiment, het uitbuiten van de mogelijk heden van de vorm en betekenis van het boek als object van kunst. De beeldtaal, het manipuleren van de pagina's, de bindwijze is daar- 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 39