Slot Als kind van zijn tijd is het de taak van de kunstenaar om (positieve en negatieve) kritiek te leveren op de multimedia en de telematica. Want de producenten en verkopers kunnen zich deze luxe niet ver oorloven. Zal de revolutie van de digitalisering geen regressie bete kenen op communicatief vlak en de enkeling nog meer vereenza men dan reeds het geval is? Zal de telematica niet enkel uit zijn op nog meer consumptie? Zal het digitale speelgoed de westerse mens gelukkiger maken als er nog meer reclame op het beeldscherm ver schijnt dan reeds het geval is. Na de oprukkende fastfood hambur gertenten, komen de fastfood 'Brains'? De networker dient op zijn hoede te zijn en een kritische benadering is meer dan gewenst. Wat de e-mail en de utilitaristische ideologie van de software betreft: de programma's zijn 'mind-bullets' van de programmeurs. Het is goed dat kunstenaars voor hun artistieke en communicatieve doelen, computerprogramma's, telematica en multimedia gebruiken en mis bruiken. Maar misschien loopt het allemaal niet zo'n onheilspellende vaart in de Eerste Wereld en moeten we de toekomst positief benaderen, waarbij de transformatie van 'snail' of (physical) 'P'-Mail-Art in E- Mail-Art en/of multimedia Mail-Art (via modem, ISDN, BBS, Fido- Net, CompuServe, Internet enz.) voorlopig geen bedreiging vormt, maar enkel het bestaande postale Mail-Art Network zal uitbreiden met recente technologische faciliteiten? Vanuit kunsthistorisch standpunt is de beschrijving en verklaring van het fenomeen Mail-Art een moeilijke opdracht. Mail-Art is geen duidelijk omkaderde kunstrichting. Er zijn geen logistieke manifes ten of artistieke normen. Er is geen afgelijnde esthetica van de com municatie. Met andere woorden, de criticus kan Mail-Art niet ter verantwoording roepen. Dit is een hinderpaal voor de waardebepa ling, maar niet voor de werking van de communicatie. Mail-Art is in de 20ste eeuw niet alleen de kunststroming met het grootst aantal participerende kunstenaars. Het is ook een controversiële en (zich zelf) contesterende beweging, waarin er dagelijks nieuwe ideeën op borrelen. In Mail-Art is er wel een einde voor de kunstenaar, als hij ermee stopt of sterft. Maar Mail-Art zelf kent geen einde. Het is in derdaad een 'Eternal Network', zeker met het uitzicht op de cyber space. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 29