people meet to discuss personal expe riences and general problems concer ning networking'. In zoveel mogelijk landen zouden bijeenkomsten gehou den worden. In plaats van de voor geschreven persoonlijke ontmoeting creëerden wij een moment waarin toegezonden materiaal werd samen gebracht tot een werk dat enkele uren later uiteengezonden werd naar de door de deelnemende kunstenaars vooraf bepaalde bestemmingen. We achtten de activiteit rondom het werk van groter belang. Zeventien Nederlandse kunstenaars namen aan onze versie deel. Daar waren de bekende namen bij uit het circuit, zoals Joseph Semah, Ferene Gögös, Piet Franzen, Toon Joossen, Henryk Gajewski, Kees Francke, Robert Joseph e.a. Ook Joop Dam die er geen deel van uitmaakte maar het plezier herkende. Zo konden 119 kunstwerkjes op A6-formaat worden geëxposeerd: de kortste (ongeveer 2 uur) en mooiste mail-arttentoonstelling die ik ooit zag. Enorm veel activiteiten, ontmoetingen en acties vonden in de afge lopen vijfentwintig jaar plaats. In diverse nummers van Ballustrada werden illustraties van mail-artbeoefenaars opgenomen of werd erover geschreven. Bijvoorbeeld in 1989 een uitgave met visuele poëzie, titel: CODE. Speciale werken voor Een Zuidelijke Kamer (1992), De Vliegende Hollander (1993), nummer 4 (1995) en het jubi leumnummer in samenwerking met Het Zeeuws Tijdschrift (1996). De tijd schiet voorbij. Rehfeldt, Carrión, Van Barneveld en Dam zijn overleden. Het leven kent zijn onherroepelijke grens. Alle andere grenzen zijn bedenksels van mensen. Wetenschap en kunsten bewandelen bij uitstek de grenzeloze gebieden. Daarover vervaar digde ik in 1989 een werkstuk dat deel uitmaakte van het project 'Professor Zeeman goes crea'. Een project onder leiding van Johan Everaers. Het was te bewonderen in galerie Galerij te Zierikzee. Naast de vele internationale contacten leeft mail-art dus ook binnen de grenzen van de provincie Zeeland en zijn we beland in de regio. En bij Willy de Houck uit Waterlandkerkje. Tijdens de Gentse Feesten van 1997 hield hij een bijzondere per formance. Hij had daarvoor wat stempels nodig en wist die bij Jan 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 11