ven van de nieuwe bundel Duizenden Zonsondergangen. Na de zoveel koelere toon van Stenen Cirkels Bellen was ik verrast door de roman tiek. Prachtig van taal overigens, onverwacht lyrisch en - minder onvoorspelbaar - met veel mystiek. Ik vond prachtige beelden uit het verloren paradijs: Waar eens haar blonde haar wapperde in hemels blauw roest nu langs bane kust haar gebroken schaats; bloed aan het altaar. Nog altijd sluip ik door het huis der duizenden zonsondergangen; haar web is sterk, ik ben het zelf - mijn spel is uit. De bundel beleefde drie drukken binnen een half jaar en de kri tieken waren lovend. Men schreef dat alleen een gerijpt talent, een dichter voor wie de poëzie de kern van zijn bestaan is gebleken, kan reiken tot de diepte van gevoel en inzicht, waaraan de poëzie in Duizenden Zonsondergangen haar hoog gehalte dankt. We vierden het verschijnen van die ernstige bundel in dronkenschap. Conny ging terug naar Vlissingen. Hij leed pijnlijk onder het ver lies, van dat verdriet is zijn nu verschenen bundel Kouwe Voeten doordrenkt. Hans Keiler vroeg hem in 1972 televisieprogramma's voor de VPRO te gaan maken. Verhagen leverde indringende bij dragen aan Het Gat van Nederland, zijn films hadden dezelfde in tensiteit als zijn poëzie. In 1975 maakte hij de ontroerende film Trap naar Zee - Verslag van een Verdwijning. Onderwerp was de oude Leeuwentrap in Vlissingen, als je die beklom stond je naast Verhagens geboortehuis op de boulevard en keek je uit over de brede Scheldemond. Die trap werd toen afgebroken, de film leek een droevige afrekening met Vlissingen, met het 'huis der duizen den zonsondergangen' en met zijn jeugd die, in zijn poëzie, soms eeuwig leek. Hij kwam in die periode zo nu en dan bij me langs. Ik was inmid dels ook gescheiden en woonde alleen. We hadden weinig reden 58

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 62