schaars en duister. Hoe ging onze illegale entree aan het eind van de eerste festivaldag ook weer precies in haar werk? Al sla je me dood. En wat heb ik al die tijd op het feestterrein uitgespookt? Ik kan een bescheiden aantal goed belichte scènes oproepen, en misschien evenveel schemerige, dubieuze taferelen. De courante drogeermiddelen moeten veel herinneringen hebben verbleekt of weggevaagd. Ook wordt de aandacht door een menigte ongewone indrukken vaak zo versnipperd dat normale inprenting niet plaats vindt, zodat het geheugen later van zo'n belangrijk hoogtij maar vage flarden kan reproduceren. Het lange-termijngeheugen biedt vooral schemering en ruïne. Het bekijken van twee documentaires over Kralingen, uitgezonden in de zomer van 1995, was helemaal verbijsterend. Blikken werden geboden op een tijdperk en een folk lore die volledig passé en haast spoorloos waren. Had ik deel uitge maakt van dat totaal voorbije? Gelukkig wel, maar het was alsof ik mezelf met mijn eigen herinneringen maar wat zat voor te liegen. Het vreemdste was dat de nostalgie toesloeg bij beelden die mijn geheugen juist niet ontsloten. De ongeveer vier minuten durende registratie van het optreden van de groep Family, waarvan ik me live niets meer herinner, maakte diepe indruk. De meest intense gevoelens van herkenning kunnen dus verbonden zijn aan verdwenen herinneringen: aan het niet-bestaande derhalve. Waar dan vaster burcht, betrouwbaarder toevluchtsoord dan in het verzonnen of gereviseerd verleden van mythe en parahistorie, nu God zwijgzamer is dan ooit? Waarmee we weer belanden bij de in het jaar en de stad van de Volkerenslag geboren kapelmeester die ik al noemde. Wie, zoals deze Wagner, het levenslicht ziet aan de rand van een dergelijke infernaal toneel van kanongebulder, bloed vlekken, omgevallen bagagewagens, afgescheurde epauletten, gegil en rondvliegende ledematen, charges die keurig op het afgesproken uur beginnen, hetgeen wel het summum van chaos is; en die daar bij mogelijk aan suspect geachte lendenen ontsproot, heeft wel het volste recht om te betogen dat de weg naar de waarheid door het domein van de illusie voert. Kunst is illusie, muziek is de grootste illusie en illusie leidt tot waarheid. Maar geldt dat ook voor de bombastische ketelmuziek van na de bevrijding van het driftleven in 1848? Toen de veren van Icarus met die van 's ridders zwaan waren weggesmeuld, en de sneeuwen kapelmeester plots met Bakoenin, de solferachtige prins der bom- 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 37