Verhagen-gril'. We hadden die term al weieens gehoord, maar begrijpen nu beter wat ermee bedoeld wordt: Verhagen's onverbid delijke authenticiteit. Het is een kunst waar je, als je er je aandacht op hebt gericht, op een merkwaardige manier niet meer van los komt. We moeten denken aan de uitspraken van schrijver/schilder Jean-Paul Franssens in een open brief aan H.J.A. Hofland2: "Het is fascinerend en heel (vooral) obsederend werk. Hij heeft een gewel dige produktie. Hij kan zijn ziel omkerenHans. Ik voorspel dat het een heel grote toekomst heeft. Ik zie echt binnen de paar jaar een grote expo sitie in het Stedelijk, als die mensen tenminste de ogen niet in de zak hebben." Terwijl wij z'n schilderijen bekijken wijst Verhagen terloops op een buiten passerend kunstwerk: Verhagen's parelmoertram staat voor het stoplicht te wachten, ditmaal als Lijn 24, maar het kan elke andere zijn. De wonderlijk beschilderde tram, helemaal uitge voerd als het (eveneens door de dichter gemaakte) omslag van z'n laatste bundel, Echoput Luchtkasteel, die toen nog niet was ver schenen. Er staan teksten uit die bundel op de tram, enkele nooit gepubliceerde klankgedichten, en aan één zijde overheerst één regel, te vinden in 'Echoput' op blz. 53: Blijven waar je bent en toch vertrekken. "Die tram rijdt nu een jaar of drie," zegt Verhagen, "en al drie jaar komen vrienden en vriendinnen mij verheugd vertellen dat ze 'mijn tram' hebben gezien. Dat vind ik wel ontroerend, voor al als je bedenkt dat dat ding nóg een jaar of zeven blijft rijden. Stomtoevallig zat ik laatst in een andere tram, die de mijne passeer de. De parelmoer- en pasteltinten flonkerden me tegemoet. Het had iets obsceens. Dat beviel me wel. De jongeman naast mij glunderde alsof hij de beschildering had verricht. "Mooi hè?" zei hij. "En wat daar staat" - hij wees op m'n dichtregel - "dat lijkt misschien een beetje onzin, maar als je er maar vaak genoeg op kijkt dan ga je de echte betekenis zien, want het is geen reclame voor een wasmiddel of zoiets," zei de medepassagier. "Wat moet dat dan betekenen?" vroeg ik en de jongeman antwoordde: "Het betekent dat je niet hoeft te lopen." Dat is in ieder geval één poëzieregel uit Echoput Luchtkasteel, die hoe dan ook zijn bestemming lijkt te hebben ge vonden." 2 H.J.A. Hofland en Jean-Paul Franssens: Over en Weer. Schrijversbrieven. Uitgeverij Contact, Amsterdam, 1989. 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 16