Creatief met Zeeman Johan Everaers Sinds 1955 is de naam van natuurkun dige Pieter Zeeman verbonden aan de middelbare school in.Zierikzee. Ten ein de ;meer aandacht te vragen vöor de beeldende vakken én om het, zelfs op school, bij velen onbekende Zeemanef fect in de schijnwerper te plaatsen, organiseerde ik in 1989 in Zierikzee op de Regionale Scholengemeenschap- 'Professor ZeéTnarfliet mailart-project 'Professor Zeeman Goes Crea'. De titel bracht velen ertoe te denken dat het project in Goes zou plaatsvinden. Ik had niet ingeschat dat die hoofdletters zo'n topografische misleiding zouden veroorzaken en al helemaal niet dat 'crea' hier en daar zo gemakkelijk 'cra zy' zou worden. Wie weet dat Pieter Zeeman als zestienjarige domineeszoon in een Zeeuws dorp 's nachts op het kippenhok waarnemingen aan de ster ren verrichtte heeft wellicht meer begrip voor de dyslectische verwerking van de titel. Overigens werden Pieter's nachtelijke activiteiten geprezen in het Engelse weekblad Nature. In mijn onwetendheid had ik met de titel slechts willen suggereren dat Pieter Zeeman een creatief mens moet zijn geweest. Maagdenburger halve bollen en Torricelli buiten beschouwing latend erken ik vrijwel niets te weten van natuurkunde. Ik houd mij er dus verre van Zeemans activiteiten te beoorde len. De kracht van Zeeman was niet zijn grote kennis, maar eerder zijn vin dingrijkheid in het maken van opstellin gen voor diverse proeven, zo liet ik mij eens vertellen. Daarmee was de Nobel prijswinnaar een creatieve wetenschap per. Creatief in de eigenlijke betekenis uiteraard. Zijn laboratoriumopstellingen zouden, voorzien van de juiste belich ting, als 'moderne' kunst eveneens geen gek figuur slaan. De laboratoriu mopstellingen gepresenteerd als 'Installaties' verwant aan een twintig- ste-eeuwer als Jean Tinguely of, dichter bij huis, Dick Raaijmakers. Laatstge noemde ontving in 1995 de Ouborg prijs en realiseerde ter gelegenheid van de uitrejJyjML^iin performance 'Volta'. De prijs kan wat.mij betreft postuum aan Pieter Zeeman, worden toegekend, i aat Harald Szeemann hem maar over- ^p=,bet-rèedt Pieter, enigszins snog het terrein van de hhociernekunstgeschiedenis, waar zijn colj.Cga LinUem reeds als inspiratiebron funge"erfTX)ok bij het mailart-project werd een beroep gedaan op Einstein. Een foto van hem, Ehrenfest en Zee man voegde ik bij de uitnodiging voor het mailart-project evenals een foto van Zeeman die een glasnegatief bekijkt. De houding van Zeeman met in z'n hand het apparaatje om glasnegatieven te bekijken is bij mailarters bekend als de 'Zeemanpose'. De foto werd door de meeste inzenders van het mailart- project benut. Ko de Jonge liet Zeeman onder het motto 'No Limits' als weten schapper snuffelen aan de wortels van ons bestaan. Japanner ShinOHINOdera stopte alle mogelijke voorwerpen in Zeeman's hand. Ik gaf hem een kwast en liet hem drie natriumlijnen schilde ren als uitbeelding van het Zeemanef fect. Robert Ruscoe gebruikte de afbeelding voor het snijden van een rubberstempel en noemde zijn inzen ding 'Project for a Stamp'. Twee jaar na de Artistamps van Ruscoe gebruikte postzegelontwerpster Monica Waalwijk de Carvalho dezelfde foto. Op een (on)handige manier vervalste zij de geschiedenis. In Philatelie verscheen een boze ingezonden brief van postze gelverzamelaar G.J. Brouwer uit Amsterdam. Hij maakte de redactie erop opmerkzaam dat Zeeman links handig was. Dat de beroemde foto gespiegeld was bleek ook uit de knoop jes van 's professors vest. Op de zegel staat Zeeman afgebeeld als rechtshan- dige. Bij de officiële presentatie van de zegel door de PTT gaf de ontwerpster mij als uitleg dat hier de vrijheid van de kunstenaar om de hoek kwam kijken. Nogmaals ging de professor dus crea. In Amsterdam deze keer. Zeeman gaat niet slechts crea, er wordt ook crea met hem omgegaan. Zo schonk de gemeente Amsterdam in 1950 een borstbeeld van de professor aan de gemeente Zonnemaire. Het beeld kreeg een plek in het gemeentehuis dat tevens het geboortehuis was van Zee man. De gemeenteraad besloot de uit het dorp afkomstige geleerde te eren. Enkele dagen voor de Watersnoodramp werd de vijfjaarlijkse Zeeman-prijs inge steld. Het bedrag van 250 gulden was bedoeld ter aan- moediging van de stu denten van de Universiteit van Amster dam. Toen Zonnemaire opging in de grotere gemeente Brouwershaven werd het gemeentehuis van Zonnemaire opgeheven en Zeeman buiten gezet op een sokkel van natuursteen met lengtestrepen, die te interpreteren zijn als een uitbeelding van het Zeemanef fect. Van de Zeemanprijs heb ik de afgelopen jaren niets vernomen. Het mailartproject werd een reizende tentoonstelling. Op vijf plaatsen werd het project getoond. Begin 1996 vond in Zierikzee een herhaling plaats van de tentoonstelling van het mailart-project en herdacht de Regionale Scholenge meenschap 'Professor Zeeman' het feit dat Pieter Zeeman honderd jaar gele den zijn belangrijke ontdekking deed. Het Zeemaneffect werd op de school nogmaals in het licht gezet. En de gemeente Brouwershaven? Komt er op de valreep van het bestaan van die gemeente nog een creatieve geste om aandacht te schenken aan haar beroemdste zoon na Vader Cats? Een installatie van drie natriumkleurige laserstralen loodrecht in de lucht wij zend bij de hoofdingangen van het dorp? Ben je nou helemaal crea. (Grafiek: Jan Verschoore) SCHELDE Ballustrada 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1996 | | pagina 57