Stilte De ervaring en de werkelijkheidsbeleving van de dichter en de mys ticus vertonen een aantal specifieke overeenkomsten. Ze hebben een aantal grondmotieven gemeenschappelijk. De mystiek leeft bij de gratie van de stilte; in de poëzie van Wim Hessels is de stilte een voortdurend weerkerend motief. De keuze van de titel voor zijn verzamelbundel is in dit opzicht heel welsprekend: Con Sordino - 'Met gedempt geluid' is zijn poëzie afgestemd op de stilte. Vanaf zijn vroegste gedichten is het verlangen naar de stilte en de aandacht voor de stille dingen aanwezig. Het geeft zijn verzen soms die onaardse toon waarin de concrete werkelijkheid lijkt te ver vagen en te verijlen alsof het leven niet anders is dan een droom. 'Droom is 't leven anders niet,' dichtte zijn geestverwant Jan Luyken. 'La vida es sueno,' schreef de zestiende-eeuwse Spaanse dichter Calderon. En Wim Hessels in een van zijn allereerste gedichten, 'Ochtend' (p. 8): 'of droom je van nog ijler, stiller dingen'. En in 'September' (p. 11): 'ons hart wordt in de stilte toebereid'. In het ge dicht 'Nacht' (p. 13): 'wie kan de grote stilte breken?' De stilte zelf wordt verbeeld als een kunstwerk dat de mens een eeuwigheidservaring schenkt. Ik citeer het gedicht 'De Stilte' (p. 37) volledig: De stilte is een gobelin vol prachtige figuren gedempt oplichtend in de matte schemering; er is een licht bewegen in, een siddering, alsof de wind ze rimpelt langs de muren. En dit bewegen gaat zo stil-bestendig dat het lijkt op een dans der eeuwigheid Een stem zegt zacht: nog maar een kleine tijd, dan zijt gij ook van ster tot ster bestendig. In het gedicht 'De Roep in de Stilte' (p. 56) gaan stilte en bijna zwijgen over in het verlangen naar God. Ik heb zo lang naar U verlangd dat ik het niet meer uit durf spreken, slechts prevelend en schuchter nog In diepen nacht tot U blijf smeken, 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1996 | | pagina 15