lets over zilver Phons Bakx In 1975 verbleef ik elf weken lang in het zomerse Dublin, hoofd stad van de Ierse Republiek. In een eenvoudig onderkomen in de stadswijk Donnybrook had ik een groep jonge buitenlandse studen ten leren kennen, waarmee ik in de avonduren optrok. Voor enkele pennies brachten we op brancards de nacht door, die daar in kleine barakken stonden opgesteld. Ik verliet de stad bijna nooit, want, geloof me, in die dagen kon de stilte van het groene Ierse heuvel landschap mij weinig bekoren. Mijn bloed stroomde sneller als ik in het chaotische centrum van Dublin was, de eerste grote stad in mijn leven. Ik oefende er het beroep uit van straattekenaar. Er zijn mensen die denken dat dit een allerminst vermoeiende bezig heid moet zijn geweest, maar het tegendeel staat in mijn geheugen gegrift: de stad vrat je gewoon op. Ik bezocht Ierland vanwege mijn interesse voor de Ierse muziek cultuur en de Ierse taal. Elk momentje dat ik vrij had, spendeerde ik aan het ontcijferen van het Gaelic, het in markante lettertekens geschreven oude Iers. Elke middag liet ik me vanuit Donnybrook naar het centrum van de stad rijden. Daar at iets als middagmaal, en liep naar het over dekte trottoir van het hoofdkantoor van de Bank of Ireland, gelegen tegenover de stadsuniversiteit Trinity College. De hoge tympaan van de bank stak vooruit en rustte op pilaren zoals de Parijse Madeleine. Het afdak bood enige beschutting tegen de regen, die zowat elke dag even naar beneden kwam. Daaronder, tussen een zestal gigan tische pilaren, zeeg ik als negentienjarige dagelijks met een zakje pastelkrijtjes op het plaveisel neer. Ik was er niet de enige tekenaar, wel de meest reguliere. De andere twee, Zack en Mick en beiden van Engelse afkomst, hadden Ierland sinds jaren niet meer verlaten. Zack was erg op geldverdiensten gericht. Elke zaterdag creëerde hij met zijn pastelkrijten een surrealistische tekenshow: grote kosme- tische mannen- en vrouwenfiguren dansten golvend in zwarten en witten op het vlakke trottoir. Hij beoogde kitscherige effecten, die het straatpubliek direct aanspraken, zodat het makkelijk met geld over de brug kwam. Zack wees me er herhaaldelijk op dat de échte goede straattekenaar het klaarspeelt om in korte tijd veel geld van straat te halen. Daarom moest het een show zijn. Hij onderhield met dit werk ook zijn vriendin financieel. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1995 | | pagina 21