'Ah, meester, mijn gedachten wilt u kopen?' De dokter rook naar seringen en chique sigaren. Hij had zijn licht grijze flanelkostuum aan met het gouden kettinkje in het knoopsgat van het vest. Von werd in een vooroorlogs sfeertje verzet; had zijn opa niet zo geroken toen hij nog een kruipend kind was? 'Als ik mij inspan om de beelden van mijn droom te achterhalen, zie ik een narrow escape-scene. Ik worstelde om weg te komen uit een houten barak met een verloederde clientèle. Mannen, de armen rug gelings gebonden aan de voeten met een eind touw ertussen werden aan een elastische bamboestengel als speenvarkens binnengedragen door gemaskerde spierbundel-beulen. Ze gilden niet. Het was een stomme film godzijdank. Ze waren misbruikt en hadden de hele nacht guwelijke sex gehad met die wrede zweetlijven. Toen kregen twee spleetogige soemi-worstelaars mijn persoon in het oog. Ik rende door de rijstpapieren wanden van een Japans huis. In de halfslaap die hier op volgde riep ik onder het knusse dekbed nog even een scène op uit dat boek dat ik laatst in uw kast vond: de biografie van prins Felix Youssoupow, de slachter van Raspoutin. De scène waar hij na het wakker worden gewoontegetrouw zijn Tartaarse oppas als een vorm van achteloze liefde en tastbare bevestiging van eikaars positie een aframmeling gaf.' 'Foei Von, zo vroeg alweer.' Raspoutin, de stokebrand, uit de weg geruimd door een tere jonk man uit de hoogste kringen. Wat een komische slachting moet dat geweest zijn, dat frêle jonkie tegen de steppebeer. Felix kwam om zijn geilheid bot te vieren. Hij en zijn vriendjes hebben hem ten slotte onder het ijsdek van de Newa geschoven, en daar is hij, dronken, vergiftigd, doorzeefd met kogels en gedesoriënteerd in de donkere kou, dan eindelijk verzopen.' 'En de prins?' 'Die heeft nog twee Rembrandts uit de rode brand weten te redden. Ze hangen in Washington. Felix moet een frappante verschijning zijn geweest. Als je dat doorgefokte type van aristocraten tenminste weet te waarderen. Diaghilev had nog een tentoonstelling van Rus sische portretten in Venetië. De serie van de kinderen Youssoupow was een succes. Dat van Felix moest worden weggehaald. De mensen gingen er voor staan masturberen. Het is halen en brengen met de mode in de erotiek.' 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1995 | | pagina 25