De Zanger Raats Vijftien jaar trad hij nu op. Soms met een groep die zich "De Groep" noemde. Maar vaak ook alleen, onder de naam "Only the lonely". Hij liet dan een muziekband meelopen. Dat scheelde weer een hoop geld. In de vijftien jaar van zijn artiestenbestaan had hij een schare van 112 bewonderaars aan zich gebonden. Zijn schoonmoeder was zijn groot ste fan. Zij bezat al zijn platen. Alle twee, waaronder zijn grootste hit: Hou jij nog van mij (nou, zèg dat dan). Dat laatste diende enigszins kribbig te worden gezongen. Kort en kribbig. Daarmee vormde deze regel een verrassend tegenwicht t.o.v. de eerste regel, die gezongen moest worden op de manier zoals de golven van de Noordzee deinen: traag en slepend. Het was zo langzamerhand een gevleugelde zin ge worden die in populariteit het "schat, staat de Bokma koud" en "Even Apeldoorn bellen" overtrof, althans in Buttinge-city en de periferie van Grijpskerke. Zijn schoonmoeder begon al te huilen als de eerste tonen van het door hem zelf gecomponeerde nummer klonken en zong daarna hartverscheurend het hele lied mee, wat vaak heel hinderlijk was. Het leidde dan ook wel eens tot vervelende mis verstanden, zoals die keer dat zijn platenmaatschappij had besloten een c.d.-single uit te brengen met "the very best of", getiteld "Hou jij nog van mij (nou, zèg dat dan)". De presentatie vond plaats in café "De Gouwe Geit" in Grijpskerke en alle 112 fans waren er. Op zoveel toeloop was niet gerekend en er moest nog een stoel worden bijgezet. De muziek werd ingezet, voor deze gelegenheid gespeeld door "De Groep", schoonmoeder huilde weer vijf seconden en snerpte daarna het gevoelige lied aan barrels. Boze buren met hevig geschrokken kinderen belden de politie omdat volgens de A.P.V. 's avonds na 10 uur geen cirkelzaag meer mocht worden gebruikt en schoonmoeder werd hevig tegenstribbelend afgevoerd. Gelukkig voor haar werd zij vanwege het cellentekort weer direkt vrijgelaten nadat ze had beloofd niet meer te zingen. Het leverde wel publiciteit op. Bekende bladen als de Faam, de Biggekerker Trombone en zelfs de Provinciale Zeeuw se Courant besteedden er aandacht aan. In de P.Z.C. stond een foto van de krijsende schoonmoeder die half werd gewurgd door de plaatselijke koddebeier. Aangemoedigd door de publicitaire successen besloot de zanger niet alleen zijn werkterrein, maar ook zijn repertoire uit te breiden. In die tijd ontstonden ontroerende nummers als: "Ik slaap vannacht maar op de grond" en "Waarom kriebel jij nooit meer op mijn rug". Lied- 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1993 | | pagina 25