keuring ais ik beduid dat het om het maken van een foto gaat: de produktie van een herinnering voor later gebruik. De Dominicus-gids Italiaanse eilanden (1987) die ik een paar maanden later bij het schrijven van dit stuk raadpleeg meldt het volgende over Napoleons slaapstede: 'het hemelbed is prachtig, maar het baldakijn is gerafeld en gescheurd. De groene zijden sprei op het bed is gemaakt van de kroningsjurk van Josephine, Napoleons eerste vrouw.' Maar ik bestu deer mijn foto's uit april 1992 en zie alleen beddetijk van lichtblauw satijn: hemel, sprei, kussenrol. Alles lichtblauw, glanzend, nieuw. Als het verhaal van de sprei niet apocrief is, is hier op Elba met kenmerkende en bevrijdende nonchalance gedaan wat in meer bemiddelde musea heel wat heimelijker geschiedt: restauratieve geschiedvervalsing. Een noodzakelijke zwendel waarvan het succes - de sensatie van authenticiteit bij het publiek - afhangt van de vak kundigheid van het bedrog, net als in de misdaad. Maar de lezenaar met goudverf komt me nu helemaal voor als een volumineuze meta foor, niets dan een slordig teken van hoe het geweest kan zijn in dit vertrek van een paleis dat geen paleis was, in een koninkrijk dat niet echt een koninkrijk was. 4 De perspectivische verwarring van Elba lijkt zich alom voor te doen. Zo heeft de ferry die de verbinding met Piombino op het vasteland onderhoudt op een afstandje het uiterlijk van een klein zeeschip; maar aan de kade openbaart zij zich vooral als een hybride van veer pont en rondvaartboot, met lange banken op het bovendek als het eerste het beste Moezelkruisertje, en een grote buik die zonder onder scheid of orde auto's, motoren en voetgangers opslokt. Vanaf het bovendek kijken we toe hoe de personenauto's via een kleine lift één voor één uit het ruim op het achterdek worden getild, en vervolgens door bemanningsleden met geroutineerd gebaar gedirigeerd worden tot ze daar flank aan flank, bumper aan bumper staan opgesteld. Op de heenreis vanochtend was het minder druk. ledereen liep vrijuit over het achterdek om alles uit deze miniatuur-zeereis te halen wat er te halen viel. Een andere Nederlander wees ons op een behaarde reuzinnenborst met omhoogpriemende tepel, die in de verte uit zee oprees; schuin erachter was de andere borst te zien. 'Montecristo,' verklaarde hij glimlachend. Een eiland met één bouwwerk juist op de 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1993 | | pagina 11