verandering is om de verandering, geen toegeven aan de tijdsgeest, geen modegril. De leeuw wel moderniseren, maar elders trachten, tegen beter weten in, het oude te behouden, daar moet wat achter zitten! Geen wijziging aanbrengen, de gebruiker voortdurend vodden wijs blijven maken! Stel dat er een ongeval plaatsvindt waarbij gevaar voor kapseizen bestaat en een toevallig meereizende maar wel deskundige passagier wil zijn lotgenoten waarschuwen met: 'Wacht u voor de omvallende stoom ketels!' (2x), dan staat zo'n man toch glad voor Jan Klaassen! Een wijziging dus om de gebruikers eerlijk en open tegemoet te treden. Mensen: wij varen op dieselolie, niet langer op stoom! Zoiets gebeurt niet! De Stoomtram Goes-Borssele mag zich met recht stoomtram noemen, de Provinciale Stoombootdiensten mogen dat niet. Wellicht vraagt u nogmaals: wat maakt dat nou uit? Wat zegt een naam? Bouwt architect Rothuizen rothuizen of denkt er iemand bij de naam Weggen nog wel eens aan grote krentenbroden, al was het zelfs maar onbewust? Nee toch? En evengoed ligt het niet zo simpel. Laat het ons nu maar zonder omwegen zeggen: de provincie Zeeland, de uiteindelijke grote baas van de veerdiensten, wil haar burgers de waarheid niet vertellen! We zien u met een schuin-opgeheven linkerarm een waaibeweging maken, zo van: grote flauwekul! Het eeuwige wantrouwen van een achterdochtige overkanter, van de bewoner van een Generaliteitsland, weer iemand met het bronsgroen-eikenhoutsyndroom. U mag dat zeggen, het deert ons niet, maar middelerwijl zal u het toch wel gaan dagen dat de hele Zeeuwse situatie veel genuanceerder en gecompliceerder is, dan ze op het eerste zicht lijkt? Waarom toch wil de Middenzeeuwse schierlander per se iedere nacht alle ponten op zijn kusten hebben? Wij kunnen uit de losse pols zo een aantal redenen opnoemen, maar we laten het liever in het midden. Laat een socio- of een andere -loog maar eens tot op de bodem uitzoeken met welke onrust- en onlustgevoelens heel veel Middenzeeuwen 's avonds blijken te gaan slapen. Gaan slapen, vaak al op een tijdstip dat wij nog met 'de boot naar over kunnen'. Nu, anno 1991 wel te verstaan. Maar dan komt ooit die vermeende WOV, de Westerschelde Oever Verbinding. WOV en Westerschelde Oever Verbinding, het zijn toch woorden die een normaal mens nauwelijks uitgesproken krijgt en waarom WOV en niet Vaste Oeververbinding Westerschelde, de Vee- OoWee dus? We mogen het niet gebruiken, de provincie verbood het. VOW mocht ineens niet meer, het moest WOV worden. Waarom? Vanwege Van Oordt Werkendam? Wij hebben hier in de streek voor 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 32