Het regionale belang
Met een forcering van de tracékeuze wordt ten onrechte de suggestie
gewekt dat een WOV wenselijk is. De provincie lijkt inmiddels dan ook
niet meer van plan de wenselijkheid van de WOV serieus te onder
zoeken.
Ook de tracékeuze in de MER is niet volledig. Zo is afgezien van toetsing
ten opzichte van een nul-plus variant; de variant met een verbeterde
veerdienst.
Bijzonder laakbaar in het geheel is onder meer het feit dat Provinciale
Staten van Zeeland hebben verzuimd om de begrenzing van de 'Grote
Landschapseenheid' (GLE) vast te stellen. In de beschrijving van de
Grote Landschapseenheid 'Zak van Zuid-Beveland', vastgesteld door de
Minister op voorstel van de Natuurbeschermingsraad, wordt aange
geven dat de gehele Zak plus de schorren en slikken als GLE-gebied is
aangegeven. De Provincie heeft de bevoegdheid om de begrenzing
definitief vast te stellen maar niet om er essentiële onderdelen uit te
halen. Het probleem is dat de Staten van Zeeland verzuimd hebben om
de GLE definitief vast te stellen en zo de minister de mogelijkheid
ontnemen om bezwaar te maken tegen het schrappen van essentiële
onderdelen uit de GLE. Het niet vaststellen van de GLE-omgrenzing door
de Staten maar wel het voorstel van GS om de randzones er uit te halen
om zo kennelijk de interfentie tussen de GLE en WOV te vermijden is
politiek van een niveau waar ik bedenkingen tegen heb.
Als doorgaande noord-zuid verbinding dient de WOV ingevolge het
Rijksbeleid geen betekenis te hebben. Om alleen Zeeuws-Vlaanderen en
Zuid-Beveland en Walcheren te koppelen is de WOV een zeer dure
oplossing temeer daar Terneuzen in het geheel niet geïsoleerd ligt maar
uitstekend aansluit op de regio Antwerpen en de kanaaltunnel. De
werkelijkheid is dat Terneuzen open ligt en Middelburg geïsoleerd. De
directeur van het havenschap Terneuzen, Van Houwelingen, heeft het
vorig jaar op de zomeruniversiteit het standpunt verkondigd dat het
havenschap van Terneuzen helemaal geen prijs stelt op een vaste
oeververbinding. Alleen voor Vlissingen en Middelburg is een WOV
wellicht wel van belang maar laten we nu maar eens erkennen dat niet
alles overal moet. Middelburg ligt niet in de doorgaande route Antwer-
pen-Rotterdam en een WOV verandert daar niets aan.
Bovendien is geen rekening gehouden met de onlangs gereedgekomen
Liefkenshoektunnel onder de Westerschelde op Belgisch grondgebied.
Voorts wordt voorbijgegaan aan de inspraak van de regio met betrekking
9