en daar tegenover relativerende standpunten innam. Hij was dus als de christen onzer dagen die oorlog en geweld oprecht verafschuwt maar die de maatschappij die de oorlog voortbrengt wenst te handhaven. Op zijn wijze was Comenius een pacifist. En dat is zeker niet hetzelfde als een antimilitarist. Het verschil tussen pacifisten en antimilitaristen is niet gering. Eerstgenoemden willen dat het vrede - in de zin van geen-oorlog - is of wordt. Punt uit. Laatstgenoemden echter streven ernaar een maatschappij te grondvesten waarin de oorlog geen kans maakt. Zij wensen een radikaal andere samenleving, zijn in feite revolutionairen. In dat opzicht zijn zij gelijk aan de eerste christenen die in opstand kwamen tegen het hen neerdrukkende gezag. De motieven waarom mensen zich voor het pacifisme uitspreken kunnen verschillen, variëren van godsdienstig tot intellectueel-ver standig. Maar ook de antimilitaristen ageren vanuit verschillende opvattingen. Ook hier spelen godsdienstige - vaker algemeen-religieuze - overwegingen wel een rol. Vaker echter gaat het antimilitarisme gepaard met een libertair-socialistische levensvisie. En deze leert dat in de kern van de zaak de staat niet deugt omdat die het instrument van de (over)heersers is en daarmede de grote oorlogsveroorzaker. Het verdwijnen van oorlog en militarisme hoeft zeker niet uitsluitend via de weg van het libertaire socialisme te gaan. Andere wegen zijn mogelijk. Toch zal telkens weer blijken dat het oorlogsprobleem onop losbaar is zonder grondige wijziging van de maatschappelijke en economische structuren. Er wordt wel verondersteld dat de democratise ring de oorlogsdreiging in de wereld zal doen afnemen. Dat zal dan een ander soort democratisering moeten zijn dan die wij nu kennen. De praktijk zegt ons dat democratisch geregeerde landen zeker niet vrede lievender zijn (geweest) dan autoritair geregeerde. Het oorlogszuchtige gedrag van de Verenigde Staten moet ons toch verbazen. Over manieren en methodes om de oorlog uit te bannen wil ik het hier niet hebben. Die zijn overigens veelzijdig en talrijk genoeg. Maar van meer gewicht is het hier nogmaals te formuleren dat de oorlog door ons, mensen, wordt voorbereid, gesanctioneerd en gevoerd. Weigeren hier aan nog langer mee te werken is de kortste weg naar blijvende vrede. De gek wordt gek genoemd omdat hij doet of hij Napoleon is. Maar Napoleon zelf was Napoleon en het hele volk sterkte hem in zijn bezetenheid en volgde hem op zijn krankzinnige, bloedige veldtochten door Europa. THEODORE ROSZAK, Onvoltooid dier 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 43