Zonder de voorbereiding tot de oorlog zou deze niet mogelijk zijn. Dit heeft pacifisten er nog wel eens toe verleid te verkondigen dat de wapenfabrikanten de ware schuldigen zijn waar het gaat om het fenomeen oorlog. Van schuldig zijn is hier zeker sprake, maar de veroorzakers van de oorlog zijn zij niet. De oorlog en de oorlogsdreiging zijn gegevens waarop zij inspelen zoals het kapitalistische ondernemin gen nu eenmaal past. En het mag zo langzamerhand wel tot een ieder zijn doorgedrongen dat het kapitalisme geen moraal kent en geweten loos is. Het enige wat geldt is het maken van winst, als het niet goedschiks gaat dan maar kwaadschiks. Met het voorgaande is dan meteen maar aangeduid dat de oorlog vooral een aangelegenheid van het kapitalisme is. De oorlog is een verlengstuk van de strijd om het verkrijgen van grondstoffen en het veroveren van afzetmarkten. Hoho, wat dan te zeggen van de zogeheten socialistische landen? Wel, van socialisme was en is er in die landen geen sprake, nauwelijks ooit geweest trouwens. Socialisme veronderstelt broeder schap en deze was in de betrokken landen niet te vinden. Dat blijkt al uit het gemak waarmee men er besluit over te schakelen op de kapitalis tische produktiewijze. Alleen omtrent het scenario bestaan wat ondui delijkheden. Al vele honderden jaren zijn er mensen geweest die de oorlog hebben bestreden. Velen van hen beriepen zich op de Bijbel. Nu staan daarin vele uitspraken, zovele dat het geen verbazing mag wekken dat de strekking van de een direct tegengesteld is aan die van de ander. Gewichtiger nog: nergens in het Nieuwe Testament wordt het voeren van oorlogen onomwonden verboden. En van Jezus' toekomstvisie maken oorlog en vergelding een integrerend deel uit. Pas in later jaren ontstaan er door het christendom geïnspireerde stromingen die ageren tegen de oorlog. Het aantal voorbeelden van grote geesten die in een of andere vorm hun afschuw tegen de oorlog uitspraken is legio. Ik haal hier alleen een uitspraak van Jan Amos Comenius (1592-1670) aan, een Tsjechische priester die vanaf 1656 in Amsterdam woonde. Hij zegt: 'De oorlog is bestiaal. De mens past menselijkheid, zachtmoedigheid, het opgeven van de twist, het op redelijke wijze bijleggen van geschillen. Dit is dan een van de vele voorbeelden waar vanuit een christelijke gezindheid de oorlog wordt veroordeeld. Ethische opvattingen geven hier de doorslag. Maar ook niet-christelijke mensen kunnen het met die formulering eens zijn. Het gaat hier dus om een universeel-menselijke uitspraak. Wie een dergelijke uitspraak leest zal zich er over verbazen dat diezelfde Comenius geen verzet aantekende tegen de gangbare politiek 40

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 42